Widerøe AS blir blir først i verden på vingene med Embraer E-Jet E2

Pressemelding   •   feb 14, 2017 08:06 CET

Widerøe er svært stolte av å bli valgt ut som første operatør i verden som skal operere denne nye flytypen. I desember 2016 signerte Widerøe kontrakt med Embraer om levering av tre E190-E2 fly, med opsjon på levering av ytterligere 12 fly. Det er en solid tillitserklæring at Embraer ønsker at Widerøe skal være det første flyselskapet i verden som tar E-Jet E2 serien i bruk og setter den i trafikk. Dette er nok en milepæl i Widerøes historie. Det første flyet skal leveres allerede første halvdel av 2018.

-Embraer har ved flere anledninger besøkt Widerøe, både ved hovedkontoret i Bodø og på flere av Widerøes baser rundt om i Norge. I mine samtaler med John Slattery, som leder Embraer, har det kommet frem mange positive tilbakemeldinger om Widerøe. Han har selv besøkt Widerøe i Bodø, snakket med en rekke medarbeidere og sett på vår tekniske og operative kapasitet. Jeg har oppfattet et sterkt ønske fra ledelsen i Embraer for at Widerøe skal ta hånd om de første versjonene av en flytype som er meget viktig for Embraer, sier Administrerende Direktør i Widerøe Stein Nilsen.

-At en av verdens største flyfabrikanter ber Widerøe om å være Launch Customer er en honnør til Widerøe og alle de kompetente medarbeidere vi har i hele organisasjonen, avslutter Nilsen.

-Vi undervurderer ikke utfordringen, men jeg er samtidig veldig stolt av alle i Widerøe som har bidratt til en slik tillitserklæring fra en av verdens største flyprodusenter.

Arbeidet med implementering er allerede godt i gang og vi har et svært godt samarbeid med Embraer om gjennomføringen av prosjektet, sier Andreas Aks, Assisterende Driftsdirektør i Widerøe og prosjektleder for implementeringen av den nye flytypen.

Ved å være første flyselskap ute med neste generasjons miljøvennlige regionale fly håper Widerøe å ta sin del av utfordringen luftfarten har for å bidra til en bærekraftig fremtid. Investeringen i den mest moderne teknologien som finnes på markedet vil gi selskapet forsterket konkurransekraft og gir samtidig betydelig lavere utslipp enn dagens fly i samme kategori. Gjennom investeringen i nye fly tar Widerøe et større ansvar i klimautfordringen og skaper forutsetninger for fortsatt vekst og lønnsomhet i selskapet.

Inntog av Regional Jet gir Widerøe mulighet til å forsterke lønnsomheten, videreutvikle dagens ruter og satse på nye områder. Ved å innfase en ny flytype i flåten vil Widerøe også øke sin attraktivitet som underleverandør til andre flyselskap som leier inn mindre fly på enkelte strekninger.

Embraer er en Brasiliansk flyprodusent som har produsert E-Jet siden 2004. Embraer utvikler nå arvtageren til E-jet familien, E2. Denne kommer med moderne motor- og materialteknologi som muliggjør betydelig lavere drivstofforbruk og mer kosteffektivt vedlikehold enn sin forgjenger.

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 46 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å knytte steder og folk sammen, og strekker oss for folks mulighet til å skape og bo hvor de vil. Dette har vi trodd på og kjempet for i over 80 år og vi skal strekke oss så langt det er mulig for å gi alle et godt tilbud. Widerøe skaper muligheter mellom små og store steder.