Widerøe flyr Bergen-London

Pressemelding   •   jun 24, 2020 08:39 CEST

Fra 31. august skal Widerøe fly vestlendingene direkte fra Bergen til London. Ruten skal flys med Widerøes nye jet- Embraer 190-E2 med 114 seter, og i første omgang tilbys ruten mandag og fredag. Den nye Londonruten vil ha svært gode forbindelse med en rekke andre vestlandsdestinasjoner. Fra 31. august vil dette være den desidert korteste og raskeste veien til London fra Kristiansand, Stavanger, Florø, Sandane, Sogndal, Hovden, Molde og Ålesund. Flytiden fra Bergen til London er på 1 time og 50 minutter.

Etterspørselen etter flyreiser har falt betydelig etter at Europa ble truffet av korona-krisen. Det betyr et krevende marked, men også noen muligheter. Avgiftsstrukturen i Norge er slik at det er mer lønnsom å fly utenlands enn innenriks, da både merverdi- og passasjeravgiften bortfaller helt eller delvis. Widerøe er et nisjeselskap som skal betjene trafikkstrømmer som er tilrettelagt for en noe mindre flytype. Widerøes nye jetfly med sine 114 seter er som skreddersydd til å betjene denne strekningen. Dette er markedets mest moderne og miljøvennlige jetfly i denne klassen, og har en setefigurasjon som er to + to seter. Som alltid med Widerøe er det intet midtsete.

Widerøe er Bergen Fleslands største flyselskap, med flyforbindelser videre til hele landet. Ruten Bergen-London er derfor ideell for videre utenlandssatsing. Dette er Widerøes tredje rute fra Bergen til Storbritannia. Widerøe flyr også til Aberdeen og Liverpool.

-Vi styrker vårt fokus på Bergen som knutepunkt for trafikk i hele landet, sier Kommersiell Direktør Christian Skaug. - Vi bygger med dette videre på nettverket Widerøe har utviklet i og rundt Bergen og Vestlandet de senere årene, fortsetter Skaug. – Vi begynner forsiktig, men dersom vi ser at tilbudet blir godt mottatt vil vi vurdere å sette inn flere ukentlige avganger, avslutter Skaug.
London-ruten fra Bergen vil gå to ganger i uken, mandag og fredag og er allerede i booking med priser fra 599,-

Bergen Flesland - London Southend WF220 avgang: kl. 8:30 ankomst: 09:20 lokal tid

London Southend – Bergen Flesland WF221 avgang: kl. 9:55 ankomst: 12:45 lokal tid

XXX – Bergen - London

Florø
WF101 kl. 6:30 – 07:05 FRO-BGO man og fre
FRO-SEN 3t 50 m
3t 35 m tidligere ankomst enn alternativ reise (6t 50 m)

Torp
WF402 kl. 06:10 – 07:05 TRF-BGO man og fre
TRF-SEN 4t 10 m
Like rask som alternativ reise (4 t 5 m), men mot ankomst tidligst 18:00 (lokal tid)

Molde
WF511 kl. 06:15 – 07:10 MOL-BGO fre
MOL-SEN 4 t 5 m
2 t raskere enn alternativ reiserute med (6 t 5 m) – da med ankomst 14:35 (lokal tid)

Sogndal
WF140 kl. 07:05 – 07:40 SOG-BGO man og fre
SOG-SEN 3 t 15 m
2 t 30 m raskere enn alternativ reiserute – da med ankomst 14:35 (lokal tid)

Sandane via SOG
WF140 kl. 06:20 – 07:40 SDN-SOG-BGO man og fre
SDN-SEN 4 t
1 time raskere enn alternativ reiserute – da med ankomst 14:35 (lokal tid)

Hovden
WF141/140 kl. 06:15 – 07:40 HOV-SOG-BGO (flybytte SOG) man og fre
HOV-SEN 4 t 5 m
45 min raskere enn alternativ reiserute – da med ankomst 14:35 (lokal tid)

Kristiansand
WF582 kl. 06:15 – 07:10 KRS-BGO man og fre
KRS-SEN 4 t 5 m
Like raskt alternativ som eventuelt via Oslo

Ålesund
WF451 kl. 06:30 – 07:15 AES-BGO man og fre
AES-SEN 3 t 50 m
20 min raskere alternativ enn via Oslo (Da med avreise Ålesund kl. 06:10, ankomst London samtidig)

Stavanger

Haugesund
WF505 kl. 14:55 – 15:25 BGO-HAU man og fre

Florø (lang ventetid)

WF108 kl. 16:20-16:55 (connetion tid 50 min fra utland til innland på Flesland og derfor når reisende ikke 13:25-avgangen) BGO-FRO man og fre

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 50 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å skape muligheter mellom små og store steder. I Distrikts-Norge er Widerøes flyoperasjoner av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur. Widerøe er distriktenes kollektivtransport. Som Norges eldste flyselskap tar vi vårt samfunnsoppdrag på alvor og jobber hver dag for å ivareta folks mulighet til å ta hele landet i bruk.