Widerøe forlenger ruten mellom fjord og nord – nå til Kirkenes

Pressemelding   •   jan 29, 2014 13:01 CET

Etter ønsker fra næringslivet i Finnmark har Widerøe besluttet å forlenge direkteruten mellom Bergen og Tromsø til å inkludere Kirkenes. Fra 30. mars vil reisende slippe flybytte mellom Bergen og Kirkenes. Etter en stopp i Tromsø fortsetter flyet videre til henholdsvis Kirkenes eller Bergen.

- En gledelig nyhet, sier Arne Trengereid, administrerende direktør i NordNorsk reiseliv AS, om forlengelsen av direkteruten.- Vi har jobbet hardt for å forbedre flytilbudet og er glad for at direkteruten nå forlenges til Kirkenes. Dette er spesielt viktig for kurs- og konferansemarkedet, sier Trengereid.

Forlengelsen av ruten starter 31. mars og styrker forbindelsen mellom Vestlandet og Øst-Finnmark. Reisetiden reduseres og den reisende slipper tidstyveri i form av flybytte.

- Vi ser frem til å kunne tilby våre kunder en smidigere og enklere reisevei mellom de to landsdelene, sier kommunikasjonsdirektør i Widerøe, Richard Kongsteien. – Et luftens Hurtigrute, bare atskillig raskere enn sin navnbror, avslutter han.

Widerøe planlegger å benytte Dash 8 Q400 med 78 seter på ruten. Billetter blir tilgjengelig for booking fra tirsdag 25. januar på wideroe.no. Ruten blir ikke tilgjengelig i skoleferien.

Widerøe er Nordens største regionale flyselskap, med 1500 medarbeidere og en årlig omsetning på 3,5 milliarder kroner. Selskapet frakter over 2,8 millioner passasjerer i året og trafikkerer 47 flyplasser i inn- og utland,  sommerruter inkludert.

Widerøe har mer enn 450 avganger daglig, og flyr til dobbelt så mange flyplasser i Norge enn noe annet flyselskap. De kommersielle rutene utgjør i dag 60 prosent, mens anbudsrutene på kortbanenettet utgjør 40 prosent av Widerøes virksomhet.