Widerøe kårer årets stasjon (flyplass)

Pressemelding   •   apr 25, 2019 12:44 CEST

Årlig kårer Widerøe’s Flyveselskap årets beste stasjon blant alle Widerøes destinasjoner i inn- og utland. Kriterier for Årets Stasjon er prestasjoner innenfor flyselskapets hovedprioriteringer sikkerhet, punktlighet og service.

Årets Stasjon 2018 er Ørsta-Volda Lufthamn, Hovden. Bakketjenesten er håndtert av Hovden Flyservice AS på vegne av Widerøe Ground Handling. Stasjonen håndterte i 2018, med sine 12 meget dedikerte ansatte, 2271 regulære avganger og 55.827 Widerøe-passasjerer. Dette gjør stasjonen til Widerøes 12. største stasjon i antall håndterte passasjerer, og den 16. største i antall Widerøeavganger. Flyselskapet trafikkerer i dag 49 destinasjoner i inn- og utlandet.

I vurderingen til flyselskapet er sikkerhet er det aller viktigste kriteriet som måles, og stasjonen forårsaket ingen skader på fly i året som gikk. Flyhåndtering er en operasjon forbundet med strenge krav til sikkerhetsprosedyrer, og her utmerker også stasjonen seg i forhold til etterlevelse og profesjonell fremtreden. Stasjonen får også de beste skussmål fra Widerøes piloter og kabinpersonale. -Vi merker det på atmosfæren når vi lander på Hovden. Respekt for hverandre og et fantastisk humør på alle sammen. (sitat Widerøepilot)

Hovden leverte i 2018 en god punktlighet i forhold til stasjonens påvirkbare årsaker, der hele 98,9% av alle avgangene ble håndtert innenfor to minutter av planlagt avgangstidspunkt. Når vi ser på punktlighet innenfor 15 minutter, så leverte stasjonen en imponerende 99,8% punktlighet, med kun fem forsinkelser som var lengre enn 15 minutter.

Et annet parameter som er viktig for både kundetilfredshet og økonomi, er uregelmessigheter knyttet til passasjerenes bagasje. Stasjon Hovden forårsaket i snitt kun to uregelmessigheter per 1000 avreiste passasjerer. Dette er en halvering i antallet siden 2017. Stasjonen har i tillegg svært få henvendelser fra kunder som har opplevd en service fra stasjonen som er dårligere enn forventet.

Hovden håndterer Widerøeflygninger både inn og ut fra Oslo og Bergen. Passasjerene har ofte videreforbindelser både utenfor landet- og Europas grenser. Det er derfor både viktig og gledelig at stasjonen leverer en såpass høy kvalitet, slik at våre passasjerer når sine videre forbindelser.

Avganger 2018 2271
Antall passasjerer 55.827
Antall bakkeskader på fly Ingen
Stasjonspuntlighet 2 min 98,9%
Stasjonspunktlighet 15 min 99,8%
Antall bagasjeureglemessigheter 2,1 hendelser per 1000 avreiste passasjerer
Handling agent Hovden Flyservice
Stasjonssjef Svein Arne Nupen

Årets stasjoner siste år
2018 Ørsta Volda Hovden
2017 Kristiansand
2016 Hammerfest
2015 Namsos
2014 Bodø
2013 Florø
2012 Kristiansund

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 49 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å knytte steder og folk sammen, og strekker oss for folks mulighet til å skape og bo hvor de vil. Dette har vi trodd på og kjempet for i 85 år og vi skal strekke oss så langt det er mulig for å gi alle et godt tilbud. Widerøe skaper muligheter mellom små og store steder.