Widerøe satser på vektløshet turisme - Tilbyr Zero-G flyvinger

Pressemelding   •   apr 01, 2018 08:05 CEST

Dash 8 klargjort for vektløshet turisme. Foto: Kim Nicholas Sommerbakk

Fri fra tyngdekraften? Nå får du sjansen. Sommeren 2018 innfører Widerøe en helt ny opplevelse og produkt. Om bord ett av selskapets ombyggde Bombardier Dash 8 fly kan spenningssøkende turister oppleve noe helt utenom det vanlige. I fjor vinter innførte Widerøe nordlys flyvinger og kommende sommer innfører selskapet flyvinger der passasjerene vil få oppleve vektløshet.

«Vi ser alltid etter nye og spennede produktmuligheter. I fjor startet vi opp med nordlyscharter. En utradisjonelt idé, men som markedet har omfavnet. Nå tar vi ett nytt vågalt steg og tilbyr Zero Gravity flyvinger», sier informasjonssjef i Widerøe Catharina Solli.

Ett av selskapets Bombardier Dash 8-100 fly er strippet for alt interiør og ombygget med nødvendig ekstrautstyr for å tåle den ekstreme påkjennelsen Zero G flyvinger utsetter fartøyet for. 12. april ankommer Widerøes første jetfly, Embraer E190-E2, Norge. «Avhengig av det vektløse flytilbudet vil det vurderes å ta i bruk selskapets største fly», forteller Solli. «Om ikke det er nok; med Embraers panoramavinduer vil vi kunne tilby en opplevelse ingen andre før oss gjort. Nordlys- og Zero G på én og samme flyving!», fortsetter hun.

En håndfull av Widerøes piloter har i vinter gjennomgått opplæring og blitt godkjent som Zero G fartøysjefer hos NASA i USA. Én av disse er Christian Langvatn. «Det er helt klart et marked for vektløse flyvinger. Elon Musk planlegger å sende turister på lengre ferieturer til Mars med Big Falcon Rocket. Widerøe vil kunne gi en smakebit av dette gjennom våre Zero G flyvinger», sier Langvatn. «I 22 sekunder, og opptil flere omganger per flyving, vil vi tilby våre passasjerer en følelse av vektløshet», forklarer han.

Avinor har gitt avgiftsfritak for perioden av flyvingen der flyet er i vektløs tilstand. Et bidrag som gjør at Widerøe kan tilby fornuftige priser til sine kunder. Zero G flyvinger er tilgjengelig i booking på wideroe.no.

Ytterligere detaljer om Zero G flyvinger her.

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 46 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å knytte steder og folk sammen, og strekker oss for folks mulighet til å skape og bo hvor de vil. Dette har vi trodd på og kjempet for i over 80 år og vi skal strekke oss så langt det er mulig for å gi alle et godt tilbud. Widerøe skaper muligheter mellom små og store steder.