​Widerøe uttalelse torsdag kveld 19. mars

Pressemelding   •   mar 19, 2020 20:35 CET

Widerøe er svært fornøyd med de tiltakene regjeringen og Stortinget har lagt frem i dag. Tiltakene sikrer helt nødvendig grunnleggende kollektivtransport i Norge, i en veldig spesiell situasjon.

Widerøe har vært i løpende dialog med myndighetene de siste ukene. Vi har spilt inn de utfordringene vi står i og hvilke tiltak vi har behov for. Vi opplever at både Samferdselsdepartementet og partiene på Stortinget har vært svært lydhøre for de innspillene som vi har gitt, og vi er imponert og takknemlig for den treffsikkerhet og det tempo som Storting og Regjering har vist for å komme frem til gode løsninger.

Spesielt er Samferdselsministerens initiativ til å opprettholde et tilbud i hele Norge gjennom kjøp av trafikk på kommersielle ruter gjennom krisen en klok og prisverdig beslutning.

Widerøe har ikke behov for tilførsel av likviditet på kort sikt, men statlige garantier skaper trygghet for et godt transporttilbud i distriktene fremover. Det gjør at vi kan arbeide videre med vår bank, Sparebanken Nord-Norge, som allerede har varslet at de stiller opp for å sikre en god stabilitet fremover.

Widerøe AS er eier av datterselskapene Widerøe Ground Handling, Widerøe's Flyveselskap, Widerøe Technical Services og Widerøe Internet. Til sammen er vi nesten 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. WGH håndterer bakketjenester på 42 lufthavner i Norge og vi flyr til 50 destinasjoner i inn- og utland.

Widerøe er et annerledes luftfartsselskap. Vi har et evig engasjement for å skape muligheter mellom små og store steder. I Distrikts-Norge er Widerøes flyoperasjoner av stor betydning for både næringsliv, helsevesen, utdanning, reiseliv og kultur. Widerøe er distriktenes kollektivtransport. Som Norges eldste flyselskap tar vi vårt samfunnsoppdrag på alvor og jobber hver dag for å ivareta folks mulighet til å ta hele landet i bruk.