Widerøe’s Flyveselskap AS har vunnet samtlige anbudsruter i Nord-Trøndelag, Nordland og Finnmark.

Pressemelding   •   okt 17, 2016 13:56 CEST

Administrerende Direktør Stein Nilsen

I utlysning var det tre aktører som konkurrerte om å fly i nord. Widerøe kom seirende ut av konkurransen.

- Dette er en svært gledelig dag for oss i Widerøe, sier Administrerende Direktør Stein Nilsen. – Vi er alltid forberedt på konkurranse og det er derfor gledelig å se at vi klarer å levere det beste tilbudet, både på pris og kvalitet, fortsetter han.

- Dette var en viktig avklaring for driften vår de neste fem årene, og det er mange medarbeidere som i dag er både glad og lettet. Vi skal nå vise oss den tilliten som er gitt oss verdig. Vi vil fortsette å utvikle kvaliteten i selskapet, slik at vi skal kunne levere et stadig bedre reisetilbud til folk i hele Norge

Stabilitet, tillit og sikkerhet
Den norske kortbaneoperasjonen er noe av det mest krevende som kan flys. Kombinasjonen av krevende topografi og geografi, tøffe isingsforhold, arktisk kystklima og svært korte rullebaner på flere av lufthavnene gjør at det krever erfaring for å kunne fly dette så sikkert som mulig. -Vi er derfor svært glade for at vi fortsatt skal tilby folk i nord både trykk-kabin og minimum 39 seters fly, sier Nilsen. – Vi ønsker også å forsikre våre passasjerer om at, til tross for at dette var tatt ut som anbudskrav, vil Widerøe fortsette å benytte SCAT-1 innflygningssystemer på fly der dette er installert. Det Norske Veritas har vurdert at dette øker sikkerhet i forbindelse med innflygningen med inntil 50 %. Dette vil vi fortsette med så lenge Avinor vedlikeholder bakkeinnstallasjonen, eller inntil et bedre alternativ er tilgjengelig på markedet, avslutter en svært fornøyd Nilsen.

Widerøe er Nordens største regionale- og Norges eldste flyselskap. Selskapet er 100 % eier av datterselskapene Widerøe Technical Services, Widerøe Ground Handling og Widerøe Internet. Til sammen er vi 3000 stolte og engasjerte medarbeidere. Hvert år reiser nær 3 millioner passasjerer med oss på våre 46 destinasjoner i inn- og utland. Vi har mer enn 450 daglige avganger og opererer 41 fly av typen Dash 8. Widerøe er opptatt av mangfold og ønsker medarbeidere med ulik kompetanse og erfaringsbakgrunn.