850 000 deler å velge blant: Mye å spare på brukte bildeler

Pressemelding   •   okt 31, 2017 21:47 CET

- Å bruke brukte bildeler burde være like naturlig som å pante flasker, sier Geir Myren i NBDF og Møre Bruktbildeler.

Det kan være mange tusenlapper å spare for den som velger brukte bildeler i stedet for nye, dersom bilen har fått en skade eller en komponent er blitt ødelagt. Det bekrefter Geir Myren, som er leder av Norges Biloppsamleres Dataforening (NBDF).

- Som en tommelfingerregel kan vi si at en brukt del generelt koster rundt en tredjedel av tilsvarende ny del, sier han.

- I mange tilfeller kan besparelsen bli langt større, for eksempel når vi snakker om komponenter som girkasser eller motorer, legger Myren til.

Medlemsbedriftene i Norges Biloppsamleres Forening praktiserer gjenbruk i ordets rette forstand, til beste for miljø og samfunn. De 29 bedriftene som er aktive i NBDF har sin egen database der alle slags deler er søkbare. Denne databasen omfatter for tiden nærmere 850 000 bildeler, både mekaniske deler, karosseri og interiør.

Medlemsbedriftene plukker ned også nyere kollisjonsskadde biler som kjøpes opp fra forsikringsselskapene, i tillegg til det som kommer inn av pantebiler.

Alle deler kvalitetssjekkes flere ganger, og senest når kunden bestiller delen. Alle motorer og girkasser blir testet både mekanisk og med diagnoseutstyr. Alle deler vaskes før de strekkodemerkes og skannes for lagring.

Hos Møre Bruktbildeler i Ørskog kan Geir Myren og kompanjongen Godtfred Giske vise til rundt 80 000 brukte deler på lager til enhver tid. Hver eneste dag går 30 – 60 kolli ut fra bedriften til kunder rundt om i landet.

- Gjenbruk er en verdidebatt omkring det samfunnet vi lever i, og gjenbruk av bildeler burde være like naturlig som å pante flasker. Bare produksjon av en ny baklykt koster samfunnet tre ganger så mye som hva en brukt baklykt koster fra oss.

Har du en kostbar bil og automatgirkassen ryker, kan prisforskjellen mellom en kvalitetssjekket brukt girkasse fra bruktbildeler.no, og en fabrikkny fra forhandler, være flere titusener av kroner, legger Geir Myren til.

Nå er håpet at bruk av brukte bildeler skal bli langt mer akseptert:

- Vi sliter fortsatt litt med gamle fordommer og myter, men det er et stort skritt i riktig retning at forsikringsselskaper nå i stigende grad begynner å kreve at det benyttes brukte deler der dette er mulig, slutter Geir Myren, som kan bekrefte at dette er en raskt voksende business:

- Bare i løpet av det siste året har totalt antall brukte bildeler hos NBDFs medlemmer økt med rundt 200 000 enheter.

Nå jobber vi med å komme online med forsikringsselskaper og verksteder, slik at disse kan bestille direkte i vår Orion database.

1. desember lanseres søkebasen NBFbildeler.no som web-shop. Det er lagt ned mye arbeid for å få et godt brukergrensesnitt sier Geir Myren.

Her fjernes alle væsker og gasser fra bilen.

Mer informasjon:

Styreleder Tor Alm, mobiltlf. 97124074 – tor@bildemonteringoppland.no