Datautstyr i bilen: Fleksibelt festesystem gir ergonomisk arbeidsplass

Pressemelding   •   mar 07, 2012 22:56 CET

PC, nettbrett, iPad eller andre former for datautstyr blir stadig mer vanlig som arbeidsverktøy i bil. For mange er slikt utstyr helt nødvendig, og brukes hyppig gjennom arbeidsdagen. Selgere og yrkessjåfører er typiske PC-avhengige yrker.

Nå kan de – og alle andre som bruker datautstyr mobilt – få en lettere og mer ergonomisk arbeidssituasjon med det svenske Zirkona Joiner-stativet for skjermer og annet datautstyr.

- Zirkona fester utgjør en produktserie med stativ spesielt tilpasset dette brukerområdet, og omfatter et modulsystem med patentert kuleledd som muliggjør optimal tilpasning uansett biltype og –størrelse.

Det er brukerens behov og ønsker som avgjør, for mulighetene er uendelige og begrenses faktisk bare av fantasien. Zirkonas fester passer like godt i en bobil som i førerhuset på en tung lastebil, i en transporter, arbeidsmaskin - eller i en personbil.

Systemet kan naturligvis også brukes til å tilrettelegge fleksible data- og skjermløsninger i hjem, kontor og industri, sier produktsjef Knut Braaen i KGK Norge AS, som er importør av Zirkona-produktene.

Zirkona var tidlig ute med tro på det mobile kontoret. Allerede i 1995 begynte firmaet å utvikle løsninger for montering av skjermer og bærbare datamaskiner i biler.

- I dag er det mer regel enn unntak at slikt utstyr finnes i lastebiler, personbiler og andre transportmidler, og utbredelsen øker raskt, sier Braaen, som understreker at mer omfattende bruk av slikt utstyr fra bilsetet også stiller langt strengere krav til ergonomi og funksjonalitet for å forebygge feilbruk og belastningslidelser.

- Dette er med på å styre vår produktutvikling. Ønsket er at vi til enhver tid kan tilby brukerne festesystemer som muliggjør en ergonomisk riktig og funksjonell arbeidsplass når man har parkert for å skrive besøkslogg, ordre eller gjøre unna andre hastesaker, sier Knut Braaen, som legger til at delene i Zirkona Joiner system er laget av aluminium, og er vibrasjonstestet for å sikre optimal ytelse selv i de tøffeste omgivelser.

Selve festet kan monteres i dashbord, gulv, setefester, midtkonsoll og bakvegg i førerhus. Arbeidshøyden kan reguleres med teleskopisk arm, og selve juvelen i kronen er det patenterte kuleleddet som gjør det enkelt å tilpasse festeanordningen etter hver enkelt sjåførs forutsetninger og ønsker.

Det svenske Zirkona Joiner festesystemet gjør det enkelt å lage en meget funksjonell dataarbeidsplass i førerhuset.

Mer informasjon:

Produktsjef Knut Braaen, KGK Norge AS, tlf. +47 22074662, mobil tlf. +47 94144420 – e-post: kb@kgk.no