DEFA GPS Link med Finder: Mobilen viser hvor den stjålne bilen er

Pressemelding   •   des 02, 2013 14:07 CET

- Vi har i det siste sett flere eksempler på hvor effektivt GPS-sporing er for å finne igjen stjålne biler, og nå er det enklere og mer effektivt enn noen sinne. Med Finder og Security funksjonen i GPS Link kan bileieren til enhver tid se nøyaktig hvor bilen befinner seg på kartutsnitt på sin smarttelefon, enten dette er en iPhone eller Android telefon, sier salgssjef Arne Torvbråten i DEFA.

Det stjeles fortsatt biler for store beløp årlig i Norge. Biltyvene har mange metoder, og en av de som er vanskeligst å få bukt med, er de tilfellene der bilen startes med stjålet eller kopiert bilnøkkel.

Tyveri og kopiering av originalnøkler er utbredt, og i en del tilfeller lastes den stjålne bilen rett og slett opp på en tilhenger eller en kranbil og kjøres bort.

- Finder lar seg ikke lure av noe av dette, sier Torvbråten.

- Er bilen stjålet, spiller det ingen rolle hvordan dette skjedde. Har bilen vårt sporingssystem, hjelper det lite om tyvene har kopiert originalnøkkelen eller satt startsperren ut av funksjon.

Vår GPS Link med Finder viser til enhver tid nøyaktig hvor bilen befinner seg på et kart på mobiltelefonen med posisjonsdata, og det er dessuten enkelt å dele posisjonen med andre via for eksempel e-post eller SMS.

Security-funksjonen varsler bileieren dersom bilen skulle bli stjålet, startet eller flyttet – enten til en eller flere epost-adresser, eller til mobilnummer, forteller han.

Det som er unikt med Link Security er at den varsler bileier eller de som bileieren har valgt å varsle, selv om bilen stjeles med original nøkkel. Dermed kan bileier varsle vaktselskap eller politi på et svært tidlig tidspunkt slik at de kan starte søk umiddelbart når bilen er stjålet. Sjansen for å finne bilen «i god behold» er derfor langt større enn med andre GPS systemer.

- En detalj ved DEFA GPS Link som vi ellers vet at ikke minst tenåringsforeldre setter stor pris på, er varsling av fart. Bileier kan legge inn i systemet en maksimum hastighet, og motta SMS-varsling når denne hastigheten overskrides, sier Arne Torvbråten.

Installasjon av DEFA GPS Link er både enkelt og rimelig, og for bruken av systemet betaler kunden en lav månedsavgift.

Med samme abonnementskostnad kan bileieren også styre DEFAs bilvarmeprodukter via mobiltelefonen.

Med GPS Link kan bileieren til enhver tid se hvor bilen befinner seg på kart på sin iPhone eller Android telefon.