Flesberg Brannvesen: Ny røykdykkerbil har gitt mange fordeler

Pressemelding   •   jan 29, 2018 21:51 CET

- Den nye kombinerte røykdykker- og innsatslederbilen gir Flesberg Brannvesen kortere responstid, ikke minst i fjellet, konstaterer (fra venstre) brannsjef Jon Kåre Jonsson, overbefal Bjørn Inge Rabben og bilansvarlig Magnus Garaas.

Kortere responstid, ikke minst til utrykninger i fjellheimen, er en av de mange fordelene Flesberg Brannvesen har fått med sin nye røykdykkerbil.

Den nye bilen er en Toyota Landcruiser, som er bygd om til røykdykkerbil av Handicare i Solbergelva ved Drammen. Hittil har bilen vært mest brukt til førsteinnsats og helseoppdrag sammen med en fremskutt enhet-oppbygd Mercedes-Benz Vito.

Den sistnevnte bilen – som også er bygd opp av Handicare - fikk brannvesenet i Flesberg gjennom Gjensidige stiftelsen i fjor høst.

- Vito’en sendes først ut på alle slags oppdrag, og er komplett utstyrt for første innsats. Dette kan være slukking av mindre branntilløp fra egen vanntank på 200 liter, eller bremsing av brannutvikling inntil den store bilen kommer. Bilen har dessuten førstehjelpsutstyr som oksygen og hjertestarter, foruten klippeutstyr, forteller brannsjef Jon Kåre Jonsson.

Komplett utstyrt

Den nye røykdykkerbilen brukes også som innsatslederbil og til førsteinnsats, og har plass til fire. Bilen er komplett utstyrt med førstehjelpsutstyr, inkludert oksygen og hjertestarter, og har også alt annet nødvendig utsyr for førsteinnsats på skadested, bl.a. to brannslukkingsapparater.

En spesiell fordel på skadesteder er at bilen har kraftig arbeidslys mot begge sider i tillegg til for- og bakover. Dette øker fleksibiliteten betydelig.

Bak har de originale setene måtet vike plassen for to avanserte røykdykkerstoler. Disse stolene har integrert røykdykkerutstyr i rygglenet, som mannskapene rett og slett frigjør og bærer med seg ut av bilen når de ankommer brannstedet.

Dette utstyret omfatter flaskesett med oksygenflaske på bæremeis. Røykdykkerne har selv med sin personlige maske som kobles direkte på ved utrykningen.

- Røykdykkeroppdrag er det jevnlig, og for spesialopplærte røykdykkere – som Flesberg Brannvesen har ni av – gjelder ekstra høye krav til kondisjon og fysisk form. I tillegg er det krav til jevnlige legeundersøkelser, som også inkluderer EKG, forteller brannsjefen.

Han opplyser at de fleste av et tjuetall ansatte brannkonstabler i Flesberg Brannvesen også er godkjente førstehjelpere.

Stor hyttekommune

Flesberg kommune i Numedal i Buskerud har ca. 2800 innbyggere. I 2017 var det 8 branntilløp i kommunen; hittil i år har det vært ett, forteller Jon Kåre Jonsson.

- Vi er vel blant de få yrkesutøverne som er glade så lenge vi slipper å gjøre det vi er utdannet til, sier brannsjefen, men legger til at man ikke er uten utfordringer i Flesberg heller.

- Flesberg er landets 8. største innlands hyttekommune. Innenfor kommunens grenser er det rundt 3200 hytter, og 1-2 av disse brenner hvert år. Samtidig er det relativt mange helseoppdrag til hyttefeltene – fra ormebitt til hjerteinfarkt.

Kommer raskere frem

Det blir også en del trafikkulykker, store deler av hyttetrafikken i helger og høytider til hele Numedal og opp til Geilo går gjennom kommunen vår, forteller brannsjefen.

- Med den nye røykdykkerbilen kommer vi atskillig raskere frem ved oppdrag i fjellet, sier han, og legger til at Flesberg Brannvesen er godt fornøyde med samarbeidet med Handicare under byggingen av bilen.

- Det har gått svært effektivt og knirkefritt for seg. Handicare er en meget profesjonell, kompetent og lydhør samarbeidspartner på dette området, understreker brannsjef Jon Kåre Jonsson.

Bildetekster:

Bak i bilen er alt man trenger på plass.

Bilen har kombinert bakseterygg og røykdykkerutstyr, som mannskapet rett og slett bærer med seg ferdig påspent ved ankomst til skadested – her demonstrert av Magnus Garaas.