Handicare er valgt som leverandør av motorsykler til Politiet

Pressemelding   •   des 07, 2018 17:21 CET

Kontrakten er signert. Luc Martin, Politiets Fellestjenester, til høyre og Arild Saastad, Handicare til venstre.

Politiets Fellestjenester har valgt Handicare AS som leverandør av motorsykler. Avtalen innebærer levering og tilpasning av motorsykler til det norske Politiets behov. Leveransen skal dekke Politiets behov for motorsykler til både sommer- og vinterbruk.

Grundig valgprosess

– Etter en grundig prosess der flere førere har testet syklene på bane, i kjøregård og ved bykjøring, falt valget på løsningen fra Handicare. Handicare har gjennom hele anbudsprosessen vært innovative og nytenkende, og har gitt en grundig besvarelse gjennom sitt forslag til løsning for norsk Politi, sier Luc Martin, anskaffelsesleder i Politiets fellestjenester.

Den valgte motorsykkel skal brukes på motor- og landevei hele året, og har derfor god bakkeklaring på grunn av snø- og isdekte veier vinterstid. For Politiets tjenestemenn er motorsykkelen deres arbeidsplass som benyttes til patruljering og utrykning.

Politiet har blant annet lagt vekt på følgende ved valg av motorsykler:

• Gode kjøreegenskaper, også under vanskelige kjøreforhold og på ulike underlag. Stabilitet i høye hastigheter, selv med politiutstyr montert
  • Gode bremser og hjulutrustning, særlig i forhold til varmkjøringsegenskaper/veigrep
  • God akselerasjon
  • God manøvrerbarhet
  • Gode muligheter for å tilpasse kjørestillingen til den enkelte tjenestemann (ergonomi)
  • Lettkjørt i bytrafikk og på landevei
  • God plass til og sikker plassering av politiutstyr
  • Godt sikret mot fuktighet og saltskader
  • Godt egnet for begge kjønn og ulik størrelse på tjenestepersonell

– Motorsyklene må ha god kjørekomfort og mulighet for plassering av politiutstyr innen førers rekkevidde. Utstyret bør kunne betjenes uten å ta hendene fra styret. Her har Handicare tilbudt innovative løsninger som ivaretar dette på en god måte, sier Martin.

Valgt motorsykkel

Tilbudt modell er Honda VFR VFR1200XD Crosstourer, utstyrt med automatgir og lysvarsling fra svenske Standby, som Handicare representerer i Norge.

Dette er første gang Politiet velger motorsykler med automatgir. Dette sammen med viktig sikkerhetsutstyr, gode kjøreegenskaper og komfort, og rikelig med plass til oppbevaring av politioperativt utstyr er avgjørende for valget.

Varighet

Avtalen har en varighet på 3 år med mulighet for forlengelse på 1 år.

– Handicare har levert produkter og tjenester til bruk i norsk Politi gjennom flere år. At vi nå blir valgt som leverandør av motorsykler til Politiet, er selvsagt svært gledelig, sier Arild Saastad, administrerende direktør i Handicare.

– Norsk Politi er en betydelig kjøretøykunde i norsk målestokk, som setter store krav til sine leverandører. Etaten har vært et strategisk satsningsområde gjennom flere år for Handicare, og vi er godt fornøyde med at vår innsats har lykkes, sier Saastad.

– Leveransen vil skje fra vårt anlegg i Solbergelva utenfor Drammen, slutter Saastad.

Mer informasjon:

Handicare AS
Arild Saastad, Administrerende direktør Tel: +47 48 20 14 60 arild.saastad@handicare.com

Om Handicare

Handicare AS, divisjon Auto, tilbyr ombygging av biler til personer med nedsatt funksjonsevne, spesialtilpassede biler til de fleste yrkesgrupper, og utrykningskjøretøy for politi, brann/redning og ambulansetjeneste.
Handicare har egne offentlig godkjente bilverksteder og salgskontorer over hele landet, fra Kristiansand i sør til Tromsø i nord. Dette sikrer lokal service og oppfølging. Selskapet har også en egen avdeling for produktsalg til andre biltilpassere.

Hovedkontoret for Norge er lokalisert i Moss.
Handicare, har utviklet seg til å bli en av Norges og Nordens ledende selskaper innenfor tilpasning av kjøretøy, og er medlem av Norges Bilbransjeforbund og den europeiske biltilpasser-organisasjonen EMG (European Mobility Group).

For mer informasjon: www.handicare.no

Handicare Group tilbyr løsninger for å øke uavhengigheten til funksjonshemmede og eldre, og for å lette arbeidet til omsorgspersoner og familie. Tilbudet inkluderer et bredt spekter av rette og svingete trapper, flytte- og løftehjelpemidler, biltilpasningsprodukter og medisinsk utstyr.

Handicare er en global aktør med salg i over 20 land, og konsernet er en av markedslederne på området. Hovedkvarteret ligger i Stockholm, og produksjonen foregår seks steder i Nord-Amerika, Asia og Europa. Inntektene i 2017 utgjorde 284,3 millioner euro. Antall ansatte var ca. 1200, og aksjen er notert på Nasdaq Stockholm.

For mer informasjon: www.handicaregroup.com

Ved å sende inn kommentaren aksepterer du at dine personopplysninger behandles i samsvar med Mynewsdesks <a href="http://www.mynewsdesk.com/no/about/terms-and-conditions/privacy_policy">Personvernerklæring</a>.