Hankook styrker satsingen på europeiske vinterdekk: Bygger nytt, stort testsenter i Ivalo

Pressemelding   •   des 14, 2015 20:18 CET

Hankook har inngått avtale med det finske dekktest-firmaet Test World for bygging av dekkprodusentens første europeiske anlegg for vinterdekktesting. Det nye testsenteret blir beliggende i nabolaget til Test World i Ivalo i finsk Lappland, og blir Hankooks eksklusive anlegg for fremtidig utvidet vinterdekktesting fra desember 2016.

Den koreanske premium dekk-produsenten får dermed sitt eget unike testsenter for vinterdekk 300 kilometer nord for Polarsirkelen, med Test Worlds anlegg Mellatracks som nærmeste nabo.

Hankooks nye testanlegg vil omfatte baner og veier for forskjellige testsituasjoner og vil bli inngjerdet for maksimal sikkerhet. Området vil selvsagt få alle nødvendige veier for adkomst og serviceaktiviteter.

Selve testsenteret blir oppbygd med verksteder med topp moderne utrustning, kontorer, møterom og sosiale rom. Arbeidene er i gang, og Hankook regner med at hele anlegget skal være i full operasjon fra desember 2016.

- Vårt selskap legger vekt på regionalisert produktutvikling, sier Europa-sjefen for Hankook Tire, Ho-Youl Pae.

- Vi mener at premium dekk fra Hankook skal utvikles og testes i den regionen de også skal selges. Slik sikrer vi at dekkene reflekterer de aktuelle vær- og føreforholdene optimalt for å stemme overens med lokale behov året rundt.

Det nye anlegget i Ivalo vil gi en betydelig effektivisering av vår vintertesting her i Europa, sa han videre.

Dekkprodusentens investering i verdens nordligste anlegg for vinterdekktesting har delvis også bakgrunn i de stadig mer ustabile og skiftende vinterforholdene i sørlige Skandinavia og Alpene for tiden. Lokaliseringen i Ivalo sikrer stabile og langvarige vinterforhold som gir en lengre periode tilgjengelig for dekktestingen.

Gode flyforbindelser og et velutviklet servicetilbud i området er andre fordeler.

Når det nye testanlegget er i drift, vil det administrativt være underlagt Hankooks tyske forsknings- og utviklingsavdeling ved Hankook Tire Technical Centre (ETC) i Hannover.

- Hankook har utvidet sine forsknings- og utviklingsaktiviteter i Europa betydelig siden vår avdeling ble åpnet i 1997, sier Dipl. Ing. Klaus Krause som er leder av ETC.

- Vi er i dag en hovedleverandør til mange premium produsenter, inkludert tyske merker som Audi, BMW, MAN, Mercedes-Benz personbiler og lastebiler, Mini og Porsche. Dette betinger en kraftig opptrapping av vår testkapasitet – også for å øke vårt fremtidige salg av vinterdekk for originalmontering.

Langvarig godt samarbeid med Test World har overbevist oss om at etableringen i Ivalo er den rette for å oppnå best mulige resultater.

Jeg er overbevist om at det nye testanlegget vil hjelpe oss å nå våre fremtidige mål som planlagt og uten kompromisser, sa Krause.

- Hankook er en god og langvarig kunde, og er en premium produsent av kvalitetsdekk. Kontrakten på bygging av deres nye testsenter i Ivalo bekrefter selskapets tillit til Test World, og styrker samtidig Ivalos posisjon som verdens ledende senter for vinterdekktesting, sa Alex Burns, CEO i Millbrook Group.

Om Test World

Test World Oy ble etablert i 1991, og er et uavhengig selskap for testing av dekk og kjøretøy. Test World er et datterselskap i Millbrook Group Ltd., som tilbyr kjøretøytesting, godkjenning og tekniske tjenester til kunder i bil-, transport-, petrokjemisk-, forsvars- og sikkerhetsindustrien. Selskapet er uavhengig og upartisk i alle sine aktiviteter.

Mer informasjon: www.testworld.fi og www.millbrook.co.uk

Om Hankook Tire

Hankook Tire er en av verdens fem største dekkprodusenter, og produserer innovative, prisvinnende premium dekk for personbiler, lette lastebiler, SUV, lastebiler og busser, foruten dekk til motorsport – både baneracing og rally.

For å gi forbrukerne topp produktkvalitet, avansert teknologi og kjøreglede, investerer Hankook Tire store beløp i forskning og utvikling ved fem forsknings- og utviklingssentre og syv produksjonsanlegg verden rundt.

Riktige dekkløsninger for det europeiske markedet, og dekk for originalmontering hos premium bilprodusenter, utvikles i selskapets regionnale tekniske senter i Hannover, Tyskland. Produksjon av dekk til europeiske kunder skjer i den topp moderne dekkfabrikken som konsernet åpnet i Rácalmás i Ungarn i juni 2007, og som stadig må utvides for å møte økende etterspørsel. I denne fabrikken produserer for tiden mer enn 3000 ansatte opptil 19 millioner dekk årlig til personbiler, SUV og lette lastebiler.

Hankook Tires europeiske hovedkontor ligger i Neu-Isenburg nær Frankfurt. Konsernet har ytterligere datterselskaper i Tyskland, Storbritannia, Frankrike, Italia, Spania, Nederland, Ungarn, Tsjekkia, Russland, Tyrkia, Sverige og Polen. I andre markeder selges Hankooks produkter gjennom regionale distributører.

Hankook Tire sysselsetter over 22 000 ansatte verden over, og selger sine produkter i mer enn 180 land. Ledende bilprodusenter velger også Hankook Tire dekk for originalmontering.

Omtrent 30 prosent av Hankook Tires salg skjer i Europa og CIS-regionen.

Mer informasjon: www.hankooktire-press.com eller www.hankooktire-eu.com