La ikke slitte og dårlige støtdempere ødelegge ferieturen

Pressemelding   •   jun 13, 2013 19:44 CEST

Planlegging av sommerferieturen kan være både hyggelig, spennende og tidkrevende, og når turen starter er dette et av årets høydepunkter for mange familier. Men ingen ting kan ødelegge turen raskere enn det å bli innblandet i et trafikkuhell, uansett hvor lite det måtte være.

For å hjelpe feriebilistene til en bedre og sikrere tur, har Tenneco – som produserer Monroe støtdempere – noen gode råd med på veien for å sikre at viktige komponenter i bilens understell ikke skal bli en ulykkesårsak.

- Mange bilister har lite kunnskap om hvordan bilens opphengssystemer er oppbygd og fungerer, og siden dette er komponenter man vanligvis ikke ser, har mange lett for å gå ut fra at dette er deler som aldri blir utslitt, sier Terje Støa Edvardsen i Tenneco i Norge.

- Dessverre er det nok slik at også disse delene slites ut, noe som i en kritisk situasjon kan være det som utløser en ulykke, sier han.

Støtdempere og andre opphengskomponenter spiller en avgjørende rolle for at bilen skal ha sikker styring, effektiv bremsing og god stabilitet. Når disse komponentene – som støtdemperne – blir slitt, kan de påvirke kjøresikkerheten på en rekke måter, inkludert økt bremselengde i en kritisk situasjon der hver eneste meter teller for å unngå en ulykke.

- Vi anbefaler at støtdemperne sjekkes grundig og testes for slitasje minst en gang i året, og at slitte enheter skiftes senest etter 80.000 kilometer. Det er veldig viktig å følge denne anbefalingen, fordi støtdemperslitasje kjennetegnes ved at den kommer snikende gradvis på en slik måte at føreren vanligvis ikke merker dette på bilens oppførsel fra dag til dag.

Gradvis taper man styrepresisjon, får økt bremselengde og redusert kjørestabilitet, sier Støa Edvardsen, som henviser til det industrien kaller ”The Safety Triangle”.

- Dette systemet av samvirkende komponenter på undersiden av bilen – inkludert dekk, bremser, styring og opphengsdeler – er helt avgjørende for sikker styring, bremsing og stabilitet.

En slitt del i dette systemet kan være nok til å ødelegge effektiviteten til de andre delene, sier han, og peker på noen farlige virkninger av slitte støtdempere og andre opphengsdeler:

- Styringen påvirkes ved redusert veigrep, noe som lettere utløser skrens, bilen trenger lengre bremsestrekning fordi hjulene ”stepper” mot underlaget, og stabiliteten kommer i fare fordi slitasjen tillater større vektforskyvninger eksempelvis sideveis i svinger.

Å skifte ut slitte støtdempere og andre slitte deler i bilens oppheng kan også spare andre komponenter for unødig slitasje – eksempelvis bremsedeler, dekk og opphengskuler og –stag.

- Likevel må vi aldri glemme at den viktigste grunnen til å skifte ut slitte støtdempere er og blir sikkerheten for fører og passasjerer. Dette er det spesielt viktig å ha fokus på nå før ferietiden starter for fullt.

Vårt beste råd til bilistene er å la fagfolk ta en gjennomgang av alle bilens viktige sikkerhetssystemer, inkludert støtdemperne, i god tid før ferieturen starter. Da kan ferieturen starte med vissheten om at bilen sikkerhetsmessig er i topp form, slutter Terje Støa Edvardsen.

Tenneco Inc. (NYSE: TEN) er et globalt produksjonskonsern med en årsomsetning på ca. 7,4 milliarder USD og 25.000 ansatte. Hovedkontoret er i Lake Forest, Illinois. Tenneco er en av verdens største foretak på design, utvikling, produksjon og markedsføring av eksossystemer, katalysatorer og annet renseutstyr, samt støtdempere og andre opphengskomponenter for originalmontering og til ettermarkedet. De viktigste varemerkene er Monroe, Walker, XNOx og Clevite Elastomer.

Det er viktig å forvisse seg om at bilens sikkerhetssystemer er i orden før ferieturen.