Nexen Tire hovedsponsor for: Norsk sensasjonsmann - og USAs ledende drifting-serie

Pressemelding   •   okt 20, 2016 22:08 CEST

Nexen Tire er hovedsponsor for den nye Formula Drift sesongen.

Nexen Tire har undertegnet en samarbeidsavtale med Formula Drift som hovedsponsor for USAs største drifting-serie. Avtalen omfatter også førerne Fredric Aasbø, Ken Gushi og Tanner Foust.

Norske Aasbø har hatt en sensasjonell karriere i drifting, og kalles nå ”The Norwegian Hammer” av et imponert amerikansk miljø i denne fartsfylte bilsporten!

Avtalen som nå er inngått gjelder for 2016- og 2017-sesongene.

Førerne det også er inngått sponsoravtale med, er altså den norske sensasjonsmannen Fredric Aasbo, som ble verdensmester i Formula Drift 2015, og Ken Gushi som er stallkamerat med Aasbø i Toyota Scion-stallen for to år. I tillegg ble det gjort avtale med Tanner Foust i Rockstar Energy for ett år.

De tre skal kjøre på Nexen Tires N’Fera SUR4 dekk i drifting-rundene i 2016 og 2017.

- Vi er svært fornøyde med avtalen vår med Formula Drift. I denne racinggrenen spiller dekkenes ytelse en avgjørende rolle for å maksimere kjøreegenskaper og gi effektivt grep, og det vil derfor være en ideell mulighet for oss til å demonstrere hva vår ytelsesdrevne teknologi faktisk kan levere. Samtidig vil det styrke vår merkevare ytterligere, fastslår Nexen Tire i en kommentar. Konsernets nylig inngåtte OE-avtale med Porsche er også en anerkjennelse av avansert teknologi og kvalitet.

- Vi vil dessuten utvide vår markedsføring i motorsport fremover med å lansere en ny Nexen Motorsport merkevare i løpet av året, heter det videre.

Samarbeidsavtalen med Formula Drift er en del av Nexen Tires nye strategi innen motorsport. Konsernets nye N’Fera SUR4 dekk er et ekstremt UHP-dekk (Ultra High Performance) for konkurransekjøring. Dekket har optimalt grep og respons, og yter på høyt nivå også under ekstreme forhold. Dekket er utviklet kun for USA-markedet, ikke minst med tanke på Formula Drift, og er for tiden tilgjengelig i 20 forskjellige dimensjoner.

Med den nye samarbeidsavtalen vil Nexen Tire også få mye ekstra eksponering i forbindelse med Formula Drift markedsføring, blant annet på CBS Sports, som når ut til 10 millioner husholdninger over hele USA.

Nexen Tire har i den senere tid styrket synligheten i flere forskjellige sportssammenhenger, eksempelvis gjennom en samarbeidsavtale med lag i Major League Baseball (MLB), en sponsoravtale med MercedesCup for 2015 og 2016, og sponsoravtale med Manchester City.

Nexen Tire ble etablert i 1942, og er en global dekkprodusent med hovedkontor i Yangsan og Seoul i Sør-Korea. Konsernet er en av verdens raskest voksende dekkprodusenter, med 491 forhandlere i 141 land verden rundt (juli 2015). I dag har Nexen Tire tre fabrikker – to i Sør-Korea og en i Kina. En ny fabrikk vil bli åpnet i Zatec i Tsjekkia i 2018. Nexen Tire produserer dekk til personbiler, SUV og lette lastebiler, med avansert teknologi og vekt på design. Konsernet fokuserer også på UHP-dekk (Ultra High Performance), leverer dekk for originalmontering til en rekke bilprodusenter verden over. I 2014 mottok selskapet som det første blant verdens dekkprodusenter flere designpriser.

I Norge er det Nordisk Dekk Import som representerer Nexen Tire.

I Norge er det Nordisk Dekk Import som representerer Nexen Tire.