Unngå problemer – ha fulladet batteri

Pressemelding   •   jun 25, 2014 12:03 CEST

En rimelig batterilader kan spare deg for rådyre bilreparasjoner. Moderne biler er fulle av avansert elektronikk, som er svært sårbar for dårlige startkabler og plutselige spenningshopp.

- Hvis en hovedstyring til motoren må skiftes, går tusenlappene fort, sier salgssjef Arne Torvbråten i DEFA AS.

Nyere biler bruker stadig mer strøm. Dersom bilen brukes til mye småkjøring, røyner det fort på for batteriet, og det er ikke tilfeldig at en stor andel av assistanseutrykningene for NAF, Viking og Falck handler om flatt batteri og startproblemer – også i sommerhalvåret.

- Mange bilister prøver å få bilen i gang igjen selv ved å bruke startkabler til en annen bil. Men dersom disse kablene ikke er nye og teknisk tilpasset dagens bilmodeller, kan uhellet fort være ute, sier Torvbråten.

- Det skal mindre til enn mange tror for å ødelegge avansert elektronikk for store beløp, dersom man ikke er påpasselig med hva man benytter når bilen skal startes på denne måten, sier han, og legger til at dette er en utfordring det er enkelt å spare seg for:

- Ved å investere i en enkel, rimelig og brukervennlig batterilader kan man raskt og lettvint etterlade/vedlikeholdslade batteriet slik at dette til enhver tid er på topp.

I vårt bilvarmesystem DEFA WarmUp er batterilader dessuten en standard komponent, som til enhver tid topper opp batteriet. selvsagt med sikring mot overlading. Med DEFA Link-appen kan også batteriets tilstand overvåkes med smarttelefon (Android og iOS).

Har man alltid fulladet batteri, slipper man både ergrelser og kostnader ved plutselig å stå der uten å få start på bilen. Har man ingen snill nabo til å hjelpe seg med startkabler, blir løsningen ofte å ringe til ett av veihjelpselskapene. Uansett så tar det tid, i tillegg til risikoen for kostbare feil ved lite kvalitetssikret selvhjelp.

Å sørge for at batteriet alltid er godt ladet, er dessuten god økonomi. Det er ikke uvanlig at et batteri i en ny bil i dag kan ryke allerede etter 2-3 år. Da kan det være nyttig å vite at regelmessig etterlading – for eksempel månedlig – kan øke batteriets levetid til 10-12 år, sier Arne Torvbråten i DEFA.

Med en slik enkel og rimelig batterilader kan man mangedoble bilbatteriets levetid ved regelmessig etterlading.