Vinteren er kommet: Dårlig sikt kan koste deg førerkortet

Pressemelding   •   nov 07, 2013 12:47 CET

Vinteren er ikke kommet ordentlig i gang før de første meldingene om beslaglagte førerkort på grunn av dårlig sikt tikker inn! Slurver du med å skrape frontrute, bakrute og sidevinduer fri for snø og is før du kjører, så vanker det i beste fall et forelegg på 2.000 kroner – og terskelen for å miste førerkortet er lav!

- Dette har med sikkerhet å gjøre, fastslår Ole Høiby i UP. Der i gården er frontruter med et lite skyteskår som eneste åpning i is og snø noe man ser altfor ofte om vinteren.

- Det er skuffende hvor uansvarlige enkelte er, tatt i betraktning hvor fatale konsekvensene i verste fall kan bli. Er man så uheldig å kjøre på noen, eller kolliderer, kan prisen for latskapen bli meget høy, sier Høiby.

- Det er mer enn vanskelig å forstå at så mange ikke tar seg tid til de få minuttene det tar å skrape rutene skikkelig rene. At mange ikke en gang har isskrape i bilen, forteller jo sin egen historie om holdningen til sikkerhet, mener Høiby.

- Dessverre er oppdagelsesrisikoen lav. Svært mange starter turen ut porten i boligområdet, og gambler på at defrosteren har rengjort rutene før man er ute på hovedveien. I denne kritiske fasen kan et lite barn i veikanten være nok til at ulykken er ute, understerker Høiby.

Eksempelet fra sist vinter med politimannen som ble påkjørt av en bilist med nedisete ruter, mens han nettopp var ute for å se etter sikt-syndere, er ille.

Ille var det også med bilisten som forleden klarte å bulke to andre biler på en parkeringsplass på grunn av manglende sikt før vedkommende ble stanset. Da var to blyantsmale sprekker nederst på frontruten eneste sikt ut av bilen!

- Denne type farlig slurv skjer jo fordi folk er ukomfortable med å stå ute i kulda og skrape is og snø. Kanskje er man tynnkledt – og dårlig tid har man jo uansett helt sikkert, sier salgssjef Arne Torvbråten i det norske selskapet DEFA, som er  markedsleder i Europa på elektriske bilvarmesystemer.

Han har løsningen på rede hånd for ”sikt-syndere”:

- Med elektrisk motorvarmer og kupévarmer vil man slippe hele problemstillingen. Med tilkobling en god halvtime før man skal kjøre, vil alle rutene være snø- og isfrie. Samtidig vil man med kupévifte kunne sette seg inn i en varm og komfortabel kupé, og med forvarmet motor slipper man de tunge kaldstartutslippene av skadelige avgasser.

At man også sparer betydelig drivstoff de første kilometrene er enda en fordel det er vel verdt å ta med seg, fortsetter Torvbråten.

- I dag er bruken av bilvarmesystemet enklere og mer lettvint enn noen sinne. Ved å laste ned DEFAs app – DEFA Link – kan man for eksempel styre bilvarmesystemet med smarttelefonen sin – uavhengig av om dette er iOS eller Android, understreker Arne Torvbråten.

Med slike vinduer er forelegg garantert – og førerkorttap sannsynlig!

Med DEFA Link kan du styre bilvarmesystemet fra smarttelefonen – iPhone eller Android.