Webasto Norge overtar WhisperPower-agenturet: - Styrket konkurransekraft både til vanns og på land

Pressemelding   •   jan 29, 2018 21:42 CET

Fornøyde ansikter etter at avtalen er signert. Fra venstre Johannes Doornbosch, Gjermund Hjell, Dan Tornslev og Per Ivar Mayer.

- Vi ser store muligheter med WhisperPower-agenturet. Dette produktutvalget utfyller og kompletterer vårt eksisterende sortiment, og gjør oss til en større, sterkere og viktigere leverandør til våre kunder. Dette gir oss øket konkurransekraft både til vanns og på land, inkludert hyttemarkedet, sier country manager Gjermund Hjell i Webasto Norge, i en kommentar til at Webastos norske datterselskap nå har overtatt markedsføring, salg og teknisk support av WhisperPower-produktene på det norske markedet.

Den ledende nederlandske produsenten av utstyr for strømforsyning og -styring følger dermed samme oppskrift som i en rekke andre land, der man har valgt å inngå samarbeid med Webasto-selskaper – som for eksempel i Storbritannia, Italia og Frankrike.

Det brede produktutvalget fra WhisperPower omfatter blant annet en rekke dieseldrevne generatorer og omformere for 12, 24, 48 eller 220 Volt, batteripakker og overvåking med forskjellig energitilførsel – også for hyttemarkedet –, batteriladere med temperatursensor, landstrømkomponenter, isolatorer og avanserte og effektive systemløsninger både for det maritime markedet, for mobile installasjoner på land og i hyttemarkedet.

Nytt nå er blant annet en Charger Booster for varebiler med Euro6 motor. Denne løsningen gjør det mulig å konvertere bremseenergi til likestrøm som lader startbatteriet, og gir tilgang til 220 Volt bak i skapet for eksempelvis lading og lignende. Prinsippet er å få så mye ladekapasitet som mulig fra bremsene, samtidig som generatoren belastes minst mulig.

En viktig nyhet på den maritime siden, er WhisperPowers Genverter-serie. Denne teknologien kombinerer moderne dieselteknologi med de nyeste metodene for å generere elektrisk strøm. I stedet for en konvensjonell dynamo, montert på den ene siden av svinghjulet, som må rotere med en fiksert fart, har WhisperPower konstruert en super-kompakt permanentmagnet dynamo, som er integrert i svinghjulet.

Dette gjør Genverter-løsningen vesentlig mindre og lettere enn tradisjonelle generatorer, samtidig som løsningen er langt mer effektiv.

- Webasto Norge er riktig partner for WhisperPower i Norge. Selskapet har en aktiv og dynamisk markedstilnærming, sterkt kundefokus og et velutviklet system for teknisk støtte.

Summen av dette er at ikke bare den kommersielle siden, men også kundeservice og oppfølging etter salg er i de beste hender, sier Johannes Doornbosch i WhisperPower i en kommentar til den nylig inngåtte avtalen.

- God kundebehandling og effektiv teknisk support er en del av Webasto Norges DNA. En annen fordel er at vi møter hverandre i mange installasjoner – både innen marine, mobilitet og stasjonært.

I de fleste sammenhenger der varmere, air conditioning og andre Webasto-produkter behøves, behøves det også elektrisk kraft – og vice versa.

For Webasto betyr dette et bredere produkttilbud med WhisperPower-produktene i sortimentet. Mulighetene for å kunne tilby kunden ”alt på ett sted” blir nå vesentlig bedre enn før, legger Doornbosch til.

Nederlandske WhisperPower kan nå se tilbake på de første 10 års drift. Selskapet er en videreføring av den tidligere generatorprodusenten MasterVolt.

Om Webasto:

Webasto-konsernet i Stockdorf i nærheten av München har vært en familieeid bedrift siden firmaet ble stiftet i 1901. Konsernet opererer internasjonalt på over 50 steder (over 30 av disse er produksjonsanlegg) i divisjonene tak og termosystemer. Webasto er en av de 100 største leverandørene til bilindustrien over hele verden. I 2016 nådde konsernet et salgsvolum på 3,2 milliarder euro med mer enn 12 000 ansatte. Selskapets kjernekompetanse omfatter utvikling, produksjon og salg av komplette tak og konvertible systemer, samt oppvarming, kjøling og ventilasjon av personbiler, kommersielle- og spesialkjøretøyer, fritidsbåter og båter. For mer informasjon, besøk www.webasto-group.com