Åge Aleksandersen i duett med Kari Rueslåtten

Åge Aleksandersen i duett med Kari Rueslåtten

Åge Aleksandersen & Sambandet trenger ingen videre introduksjon. I dag slipper veteranen singelen ”Tenk Om”, en duett med Kari Rueslåtten, fra det kommende albumet med både nytt og gammelt materiale. I juni reiser Aleksandersen med Sambandet til London og Royal Albert Hall.

Alle Åge-hjerter gleder seg til albumet Det e langt å gå til Royal Albert Hall kommer 10. juni. Her er mange av Åges kjæreste klassikere gjennom tidene samlet, i tillegg til fire helt nye låter, som dagens utgivelse, duetten ”Tenk Om” med Kari Rueslåtten. Låta er allerede listet på P1, og Rueslåttens milde vokal står i denne balladen i fin og passende kontrast til Aleksandersens grove røst, en røst som har sunget seg inn i varmen i de norske hjem. "Tenk Om", som tidligere låter, kommenterer undrende vår samtid med politisk brodd.

Hør "Tenk Om" med Kari Rueslåtten i Spotify HER!

Det er over 40 år siden Åge skrev teksten til ”Det e langt igjen te Royal Albert Hall”. Det som var realiteten den gang, var at artisten selv var helt overbevist om at dit ville han aldri komme:

- Prudence var i ferd med å legge inn årene, og det hele virket både meningsløst og håpløst. Våre ambisjoner om å erobre verden gikk ikke så bra for å si det mildt, uttaler Aleksandersen og legger til:

- Sangen om Royal Albert Hall var den gang for meg et bilde på frustrasjon og en helt uoppnåelig drøm. Det å komme til Kirkenes, Hammerfest, Vinstra og Kvål var på mange måter svært nok for meg, og jeg så aldri noe poeng i å bruke tid og krefter på denne drømmen.

I juni i år, ei uke etter albumet Det e langt å gå til Royal Albert Hall slippes, er realiteten en ganske annen. Åge Aleksandersen & Sambandet står da på scenen i nettopp Royal Albert Hall. Konserten ble utsolgt på minutter, og en en gang så uoppnåelig drøm er ikke lenger det. I bagasjen tar de også det nye materialet med seg.

Det nye albumet åpner passende med ”Langt igjen te Royal Albert Hall”, og fortsetter deretter med en annen gammel klassiker, ei låt som åpner alle fotballkamper på Lerkendal Stadion, men som i dag verken finnes fysisk eller digitalt, nemlig ”Bilde Tå´n Ivers”. I tradisjon tro avsluttes også albumet slik alle Åge og Sambandets konserter avsluttes - med allsanglåta "Levva Livet".

I tillegg finner du disse låtene på det kommende albumet, som vil være tilgjengelig i både fysisk og digital form:

1. Det e langt igjen til Royal Albert Hall
2. Bilde tå’n Ivers
3. Tenk om m/Kari Rueslåtten
4. Pengegaloppen
5. Daidalos sønner
6. Stein m/Trond Wiger
7. Trondheimsnatt m/Line Sofie Sagmo Aleksandersen
8. Danserinnen
9. Sommernatt
10. Linedans
11. Medvind
12. Veien hjem m/Henning Kvitnes og Violet Road
13. Alkymisten
14. 2412
15. Høstsang
16. Janne Ahonens smil
17. Levva Livet (Live fra Trondheim Torg)

I tillegg til Royal Albert Hall-konserten i London, kan du se Åge & Sambandet i DISSE byene. Følg også gjengen på Facebook for nyheter og oppdateringer. "Tenk Om" kan også høres i TIDAL, eller kjøpes via iTunes.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.