Bli med Mugisho til Milano

Bli med Mugisho til Milano

Artisten, multiinstrumentalisten, låtskriveren og produsenten Mugisho er født i Kongo, men oppvokst i Norge. Da han var to år gammel brøt borgerkrigen ut, og han og søsknene ble skilt fra foreldrene. Livet tok dramatiske vendinger, og først etter halvannet år kom familien sammen igjen, da som flyktninger i Norge.

Det var heldigvis starten på en solskinnshistorie, med mye musikk og glede hos en sammensveiset familie på ti som etablerte seg i utkanten av stor-Oslo. Familien trodde Mugisho ville velge økonomistudier, eller kanskje fotball, men selv følte at han ikke hadde noe annet valg enn å satse på musikken.

Og historien om veien fra musikkstudier til han nå slipper debutsingelen Milano er nesten for god til å være sann. Musikkdesign-studenten lette seg fram til alle norske plateselskap, sendte demo på epost, og knappe to timer senere satt han i møte hos Warner Music Norway med tilbud om platekontrakt.

Veien videre har gått via studioer i inn- og utland og en del virkelig spennende samarbeid. Kontaktnettet er betraktelig utvidet, og tilbakemeldingene er udelt positive. Talentfull, arbeidsom, musikalsk, ambisiøs og fokusert blir ofte brukt for å beskrive Mugisho, men like ofte avslappet, kreativ, morsom og leken. Han er ydmyk, og åpen for andres innspill, selv om han har en særdeles solid porsjon selvtillit.

Mugisho
har forstått at det å tro på seg selv og sitt talent ikke betyr at man ikke kan tro på andre og det de kan bidra med. Han skriver og produserer gjerne for andre, og trives med å jobbe i kreative team hvor han kan utfordre, og bli utfordret, musikalsk. Kanskje er det derfor debutsingelen ikke er et «soloprosjekt» fra ende til annet slik det kunne vært.

Selv sier Mugisho at han virkelig nøt å fokusere på å være artist og låtskriver når han samarbeidet med kid joki på det som skulle vise seg å bli debutsingelen. Og nå gleder han seg over å endelig gi ut musikk.
Så får man heller diskutere om det er lov å si «endelig», når det strengt tatt er under ett år fra første demo ble sendt til debutsingelen Milano kommer ut.

Milano er allerede listet på NRK P3 og mp3, og du kan ellers høre den overalt hvor musikk strømmes eller lastes ned, fra og med i dag. Bare klikk her

Følg Mugisho Facebook, Instagram og Twitter for nyheter og oppdateringer.

Warner Music Norway - et Warner Music Group selskap. Vi gir ut musikk fra Atlantic Records, Warner Bros, Rhino, Parlophone, Roadrunner Records og mange flere.