EMI + Riot Factory = sant

EMI + Riot Factory = sant

Fra 1.august 2012 distribuerer EMI Music Norway utgivelsene til labelen Riot Factory. Det innebærer band som Bendik, Dråpe, Therese Aune, Pelbo, Highasakite og Sameblod.

Highasakite, Bendik og Dråpe har alle tre det siste året vært svært synlige gjennom både festivalkonserter, albumslipp, radiolåter og Urørt-deltagelse. Releaseplanen for høsten 2012 innebærer album fra Bendik, Angelica’s Elegy, Snøskred, Sunswitch, The Hex og Therese Aune.

- Verden er ikke like stor som den var for noen år siden og vi vet at markedet for Riot Factory’s artister ikke bare er i Norge. Med EMI på laget får vi muligheten til å nå ut til de i våre naboland som enda ikke vet at de liker våre artister og vi treffer flere her hjemme. I EMI får vi en samarbeidspartner som ser mot framtida og som vi fra første møte fikk en "high five-følelse av". Vi får være oss selv og drive slik vi vil. Dessuten er sjansen større enn noensinne for å kunne gå på fest med Kylie Minogue, sier Stian Denstad hos Riot Factory om den nye avtalen.

Silje Halstensen i Bendik ser frem til å trosse landegrensene og få musikken distribuert utenfor Norge.
- Riot Factory har vokst til en liten, men samtidig ganske så stor, familie. At EMI og Riot Factory inngår samarbeid vil si at artistene på labelet, som vel alle kan kalles "alternative", kan nå flere mennesker i flere land. Bendik har ambisjoner om å nå utover landegrensene, og EMI vil så absolutt kunne bidra til dette. At EMI vil jobbe med Riot Factory sier mye om Riot Factory, men det sier like mye om EMI. Hurra for EMI!

- For Pelbo og Sunswitch betyr dette å nå ut til nesten 20 millioner mennesker, framfor 5 millioner her i Norge, med hjelp fra en solid, trygg og veletablert storebror! Magisk, sier Kristoffer Lo som spiller både i Sunswitch og Pelbo.

Daglig Leder i EMI, Bjørn Rogstad ser frem til å jobbe med ett uavhengig plateselskap som har fostret flere av de mest spennende artister den siste tiden.

- Riot Factory er til tross for sin korte fartstid allerede et av Norges beste og mest spennende uavhengige plateselskap. Norsk musikkbransje trenger en uredd og profesjonelle  uavhengig scene for å kunne utvikle seg. EMI Music er derfor svært fornøyde med å inngå et samarbeid med et selskap som deler vårt grunnleggende syn på bransje og musikk men samtidig utfordrer og stiller spørsmål rundt det etablerte.

Releaseplan høst 2012:
24.08: Angelica's Elegy - TBA // EP
14.09: The Hex - Bringing Guns To A Knife Fight // LP
05.10: Bendik - TBA // LP
19.10: Sunswitch - TBA // LP
26.10: Snøskred - TBA // LP
09.11: Therese Aune - TBA // LP

Kontaktinfo:
Stian Denstad, Riot Factory
Epost: Stian@Riotfactory.no
Tlf: 959 79 472

Aslak Klever, Head Of Sales, EMI Music Norge