John Olav Nilsen & Gjengen til Øyafestivalen 2013

John Olav Nilsen & Gjengen til Øyafestivalen 2013

Bergensbandet bekreftes i dag til Øyafestivalen.

Første gang gjengen spilte på Øya var i 2009, på Vika-scenen. Lydverkets anmelder Andreas Øverland trillet en femmer på terningen og skrev følgende;

”John Olav Nilsen&Gjengen er definisjonen av begrepet “hjertet utapå skjorta”.

Hypen har ligget tjukt utapå det siste halvåret. Uten annet enn et par myspace-låter og en urørt-finale å vise til havnet sitatvennlige John Olav Nilsen over to sider av nærsagt alle magasiner nær deg. Men mer eller mindre presise sammenlikninger av typen «Den nye Jokke», «Norges Håkan Hellstrøm» utelater dog et viktig faktum – John Olav Nilsen & Gjengen er ikke bare glad i alkohol og er ikke bare villige til å være åpne om skandaler og helvete. De sitter også på et knippe knallsterke låter som lener seg på britisk åttitalls arbeiderklasserock. Noe de førti minuttene og ti låtene som ble presentert for et stadig voksende publikum foran Vika-scenen også vitnet om.”

Et år og et kritikerrost album senere, ble gjengen plassert på festivalens største scene, Enga, i 2010. Også da høstet bandet en femmer, da fra Håkon Moslet:

”Men man kunne se det fra første stund på Enga-scenen. Borte var nervene og stivheten som knuget fram alle svakhetene på Dyrskueplassen. Her var et selvsikkert orkester, båret fram av varmen fra publikum, det siste årets suksess og en scenepersonlighet fra øverste hylle. Ikke at loddefjordingene har blitt virtuoser på noen sommermåneder. Skranglefaktoren er fortsatt høy, og kompet er stabilt ustabilt. Men et band på grensen av stupet – bare ikke over kanten – kler John Olav Nilsen.”

Nå er det igjen duket for gjengen på Øya, etter deres tredje album Den eneste veien ut, som kom 28.september. Albumet mottok både femmere og seksere i norsk musikkpresse, og var også en av de norske nominerte til Nordic Music Prize.

Øyafestivalen skriver følgende:

”Alt tyder på at John Olav Nilsen Og Gjengen vil være blant landets viktigste band i åra som kommer. Med virkemidler fra 80-tallets indie og regntung storbyrock, har de klart å appellere til et stort publikum. Hvilket grep de har om festivalpublikummet, skal de nok en gang bevise under Øyafestivalen til sommern.

Les mer: http://oyafestivalen.no/2012/12/03/rekordsalg-for-oya/

Flere nye turnédatoer for 2013:

19.januar - Storsalen (Samfundet) i Trondheim
25.januar - Kick i Kristiansand
26.januar - Bluebox i Grimstad
1.februar - Polarjazz på Svalbard
2.februar - Polarjazz på Svalbard
8.februar - Union Scene i Drammen
14.februar - by:Larm i Oslo (spillested TBC!)
15.februar - Blåfrost på Rognan
16.februar - Meieriet i Sogndal

www.johnolavnilsenoggjengen.no

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl