Mikael Wiehe med nytt album

Mikael Wiehe med nytt album

MIKAEL WIEHE
”En gammal man”

Mikael Wiehe har kalt sitt nye album till ”En gammal man”, kanskje en noe ironisk tittel når man tenker på at en av nabolandets mest populære og hyllede låtskrivere har nådd enda en karrieretopp i løpet av en drøy 40 år lang karriere.

I fjor deltok Wiehe i den svenske utgaven av ”Hver gang vi møtes” – i Sverige kalt ”Så mycket bättre”, før han samlet alle sine største hits på albumet ”Alla dessa minnen”, reiste på turné og spilte mer en 80 konserter i Skandinavia under hele våren og sommeren.

Under pauser i sommerturnéen har Wiehe også vært i studio og spilt inn et nytt album med et knippe av Sveriges mest meritterte musikere; gitarristen Ola Gustafsson, pianisten Christer Karlsson, Jerker Odelholm, Måns Block (fra Timbuktus kompband Damn!), trekkspilleren Lasse Holm og klarinettisten Dan ”Gisen” Malmqvist. Alt er produsert av veteranene David Nyström og Kjell Andersson.  På låta ”Huset” medvirker også Timbuktu som gjestevokalist.

Uansett hvordan man tolker tittelen ”En gammal man” har Mikael laget et eget album-brygg bestående av folk, blues, cajun, country og viser, som fort sender tankene til både Evert Taube, Mikis Theodorakis og Ry Cooder.

”Det här är musik som jag hoppas ska få folk att röra på höfterna”, avslutter Mikael Wiehe.

Albumet slippes fysiskt og på alle digitale plattformer fredag 30. november.

EMI er ett av verdens største og eldste plateselskaper.

Blant våre internasjonale artister finner du The Beatles, Pink Floyd, David Bowie, Katy Perry, Robyn, Coldplay, David Guetta, Swedish House Mafia, Roxette, Kim Larsen, Tinie Tempah, Adam Tensta, Alice In Chains, LCD Soundsystem, Deadmau5, The Kooks, 30 Seconds To Mars, Jane’s Addiction, Kate Bush, Peter Gabriel, Rise To Remain, Iron Maiden m.fl. Blant våre norske artister finner du, Åge Aleksandersen, Susanne Sundfør, Marit Larsen, Henning Kvitnes, Hellbillies, Frida Amundsen, Lars Haavard Haugen, Madrugada, Dumdum Boys, Morten Abel, Halvdan Sivertsen m.fl