Miles Davis - Rubberband

Miles Davis utgir tidligere uhørt album

Miles Davis sjokkerte i 1985 musikkverden da han forlot Columbia Records etter 30 år for å slutte seg til Warner Bros. Records. I oktober samme år, begynte han innspillingen av albumet Rubberband i Ameraycan Studios i Los Angeles med produsentene Randy Hall og Zane Giles. Den musikalske retningen Davis valgte under disse øktene markerte et radikalt skifte, hvilket blant annet inkluderte funk og soul; med planer om å få med med gjestevokalister Al Jarreu og Chaka Khan.

Til slutt ble albumet lagt på hylla og Davis gikk videre til å spille inn Tutu, hvilket gjorde at sangene fra Rubberband ble liggende urørt og uhørt i over 30 år.

Davis' fans fikk omsider en forsmak på den ikoniske trompetistens bortkomne album i fjor med utgivelsen av den fire låter lange Rubberband EP for Record Store Day, som også er tilgjengelig digitalt. Nå er Rhino svært glade for å kunne annonsere at hele Rubberband albumet med sine 11 spor vil gjøre sin debut 6. september på CD, LP og digitalt.

Den ble gjort ferdig av de opprinnelige produsentene Hall og Giles; med Davis' nevø, Vince Wilburn Jr., som spiller trommer på de originale innspillingene for albumet i 1985-1986. Låta titulert "Rubberband Of Life," feat. Ledisi, er nå tilgjengelig digitalt. Albumets cover er Davis originale maleri fra 1985.

"Onkel Miles ville vært stolt. Randy, Zane og jeg, og alle involverte, har lagt hjerte og sjel i "The Rubberband Of Life"", forteller WIlburn Jr.

I 2017 - 32 år etter at Davis startet innspillingen av Rubberband - gikk Hall, Giles, og Davis' nevø, Wilburn Jr. i gang med arbeidet med å ferdigstille albumet. Den endelige versjonen inkluderer flere gjesteartister som sangerne Ledisi (12-ganger Grammy nominert) og Lalah Hathaway (datteren til soul legende Donny Hathaway).

Davis - som spiller både trompet og keyboard på albumet - fikk med seg keyboardistene Adam Holzman, Neil Larsen og Wayne Linsey; perkusjonist Steve Reid; saksofonist Glen Burris; og Wilburn Jr. på trommer i studio. Innspillingene ble videre utformet av Grammy-vinner Reggie Dozier, broren til Lamont Dozier som var en del av den legendariske Motown låtskriver-duoen Holland-Dozier-Holland.

Rubberband Tracklist:

1.“Rubberband of Life” – featuring Ledisi

2.“This Is It”

3.“Paradise”

4.“So Emotional” – featuring Lalah Hathaway

5.“Give It Up”

6. “Maze”

7.“Carnival Time”

8.“I Love What We Make Together” – featuring Randy Hall

9.“See I See”

10.“Echoes in Time/The Wrinkle”

11.“Rubberband”