Prince - 1999 Super Deluxe Edition (artwork)

Reutgivelse av ikonisk Prince album

“I didn’t want to do a double album, but I just kept writing... I always compare songwriting to a girl walking in the door. You don’t know what she’s going to look like, but all of a sudden she’s there.”

– Prince, November 1982

Det blir regnet som et av de mest ikoniske dobbeltalbumene i rockehistorien; 1999 ble utgitt på et viktig og riktig tidspunkt i Princes karriere. Etter mange år hvor låtene hans bare endte opp på R&B listene fikk han det endelige gjennombruddet på topplistene med mega-hits som “Little Red Corvette,” “1999,” og “Delirious,“ som knuste de musikalske barrierene med sin revolusjonerende blanding av rock, funk, R&B og new wave pop, og skrev historie som den første fargede artisten som fikk sine videoer i hyppig rotasjon på MTV.

Låtene på 1999 var bare en liten del av den enorme låt produksjonen som kom fra Prince i perioden mellom 1981 og 1982. I tillegg produserte og skrev han hits for andre artister slik som Vanity 6 og The Time, og spilte inn en rekke nye låter som han arkiverte på masterhyllen i velvet sitt, til bruk på et senere tidspunkt.

Den 29. november slipper The Prince Estate, i samarbeid med Warner Records, en ny utgave av 1999 via alle fysiske og digitale plattformer. Dette tidløse albumet er nå for første gang remastret i tillegg til at man får 35 tidligere ikke utgitte spor fra Princes legendariske hvelv som virkelig underbygger den kretaive bølge Prince surfet på under disse årene.

Albumet kommer som følgende formater:

• Super Deluxe Edition (5CD+DVD / 10LP+DVD / audio-only download and streaming)
  • Deluxe Edition (2CD / 4LP 180g vinyl / download and streaming)
  • Remastered album (1CD / 2LP 180g Purple Vinyl / download and streaming)

1999 Super Deluxe Edition representerer det dypeste dykk ned i Prince hvelv til dags dato, det inneholder 65 låter som kommer på 5 CDer og 10 vinylplater.

The Super Deluxe Edition inneholder alt materiale Prince offisielt ga ut rundt 1982, samt 23 tidligere ikke utgitte studiolåter, som er innspilt mellom november 1981 og Januar 1983, og en komplett liveinnspilling av 1999 turnéen fra Detriot 30. november 1982.

I tillegg vil både CD og vinyl utgivelsene inneholde en helt ny DVD som inneholder en full konsert fra 1999 turnéen innspilt 29. desember 1982 i Houston.

Full oversikt er vedlagt.

Med The Super Deluxe Edition får man også for første gang Prince sine håndskrevende tekster som bl.a. “Little Red Corvette,” samt en rekke bilder av Prince fotografier fra det tidlige 80-tall av Allen Beaulieu. The Super Deluxe Edition kommer også med helt nye liner notes skrevet av Rolling Stone kritiker David Fricke, Guns N’ Roses basist og forfatter Duff McKagan, Minneapolis historiker og radio DJ Andrea Swensson, og Prince lærer Duane Tudahl.

Fricke noterer:

“A landmark collection of vision, craft, and urgency – an unprecedented immersion in the frenetic momentum and private working world of Prince in 1981 and 1982, en route to the profound breakthrough of his fifth studio album, 1999.”