Vit hvem du betaler forskudd til!

Nyhet   •   des 07, 2018 12:16 CET

Wright Trafikkskole anbefaler at du undersøker grundig før du forhåndskjøper noe.

Nylig gikk en av Ålesunds største trafikkskoler konkurs, og media har skrevet mye om elever som på grunn av forskuddsbetaling av pakker nå har tapt sine penger. På alle måter hjerteskjærende historier, om alt fra konfirmasjonspenger til sårt oppsparte midler til førerkort som trolig må anses å være tapt.

Vær bevisst!

Dessverre er ikke norsk trafikkskolebransje annerledes enn andre mer handelsorienterte bransjer; enhver bedrift er avhengig av lønnsom drift for å i det hele tatt å kunne forsvare sin virksomhet. I trafikkskolebransjen opererer svært mange aktører med pakkeløsninger og med krav om forskuddsbetalinger – noe Wright Trafikkskole var en av de første til å innføre. Men enhver elev/kunde bør være bevisst sine handlinger før man betaler noe som helst på forskudd. Dette gjelder ikke bare for pakker i trafikkskolebransjen, men vel så mye Sydenturer, flyturer, hotellopphold, bestilling av diverse helstjenester privat og en rekke andre varer/tjenester. Nå før jul selges det f.eks gavekort fra så vel kjøpesentere som velværeklinikker og andre – vit hvem du kjøper av – vær bevisst hva du gjør før du handler på forskudd.

Ta en grundig sjekk

Når det gjelder kjøp av pakker på forskudd fra en trafikkskole anbefales følgende:

• Vit hvem du handler med. Er trafikkskolen ny eller veletablert?
  • Sjekk regnskapet til trafikkskolen. Over- eller underskudd i regnskapene sier noe om soliditeten
  • Eierskapet – hvem eier skolen? Er det en privatperson, flere personer – eller annet foretak?
  • Eiertypen? Er det et aksjeselskap eller et enkeltpersonsforetak?
  • Krev om nødvendig å få se trafikkskolens regnskap – samt få opplysninger om eierne og hvor lenge man har vært i drift. Jo mindre selskap, f.eks enkeltpersonsforetak, og jo kortere driftstid - jo større risiko.

Vit at Wright Trafikkskole er landets i særklasse største trafikkskole med 35 avdelinger rundt forbi i Norge. Vi har vært i drift siden 1997 – det vil si i snart 22 år. Regnskapene hos Wright viser positive tall – bedriften tjener penger og driver lønnsomt. På eiersiden er største eier Scope Capital Fund II – som er et Svensk fond – der investorene i hovedsak kommer fra svenske pensjonsfond. Vi kan ikke si at Wright er like sikkert som banken – men på alle måter er det nesten like så sikkert. Vit at Scope har gjort investeringer i en rekke selskaper i Norden gjennom mange år og at det aldri er registrert konkurser blant Scope-eide selskaper.

Kommentarer (0)