Pokémon Go får nordmenn opp av sofaen

Sommerens store hype har et godt grep om nordmennene. 1 av 5 har lastet ned og spiller Pokémon GO, viser en ny undersøkelse fra YouGov. Blant de mellom 18 og 34 år spiller 2 av 5, og det er like mange kvinner som menn blant spillerne.

Pokémon GO er et spill som faller i smak hos nordmennene, og noe av det de liker så godt, er koblingen til mosjon. 2 av 5 oppgir at det er en av årsakene til at de liker spillet, mens nostalgien ved å spille et spill fra barndommen også er en vesentlig årsak ifølge 36 % av nordmennene.

Why are you playing

Andre viktige grunner til at nordmenn er gale etter Pokémon GO, er at de oppdager nye interessante severdigheter/steder der de bor (29 %), og at de kan utforske nabolaget sitt mens de jakter på pokémoner (27 %).

What have you been doing?

Undersøkelsen viser også at Pokémon GO virkelig har klart å få nordmennene opp av sofaen og ut for å gå eller sykle. Halvparten av spillerne (52 %) har i hvert fall gått/syklet/kjørt en spesiell vei for å fange eller trene en pokémon, samt forlatt hjemmet på tidspunkter de normalt ikke ville for å spille (49 %). Og kanskje bidrar Pokémon Go også til å gjøre nordmenn mer sosiale. Mer enn hver tredje (36 %) har i hvert fall snakket med en fremmed som også spilte spillet.

Men spillet har også sine skyggesider. 7 % har forsømt arbeidet fordi de spilte Pokémon GO, mens 12 % har gått på noen eller noe (vegg, lyktestolpe osv.), eller de har falt/snublet  mens de jaktet på pokémoner.

Og alle er naturligvis ikke like begeistret for Pokémon GO. Av dem som ikke spiller Pokémon GO eller er interessert i å begynne, angir 1 av 3 at deres manglende interesse for spillet skyldes at de ikke ønsker å være fordypet i telefonen (30 %), og at de ikke synes at slike spill er morsomme (35 %).

Om undersøkelsen

Undersøkelsen er basert på intervju med 1006 nordmenn, som utgjør et representativt utvalg av personer i alderen 18+ år fra YouGov-panelet i perioden 24. til 29. august 2016. Kilde: YouGov.

PA Images

• Livsstil, mote, fritid

• vekt
  • yougov
  • pokémon
  • pokémon go

YouGov er et av Nordens mest siterte analyseinstitutter og har vært en forløper innen bruken av Internett og informasjonsteknologi til gjennomføring av markedsundersøkelser. Vi har 90 høyt kvalifiserte analysefagfolk fordelt på våre seks nordiske kontorer i Stockholm, Malmö, København, Oslo, Helsinki og Kolding.

Vår misjon er å levere en uavbrutt strøm av nøyaktige data og innsikt i hva folk tenker og gjør over hele verden, hele tiden, slik at virksomheter og organisasjoner kan betjene kunder og brukere bedre.

Per Ståle Ekrol

BrandIndex Norge +47 934 23 516