Olink expanderar efter försäljning av produktlinjen Duolink® till Sigma-Aldrich

Uppsala 10 november 2015 - Olink Bioscience har sålt produktlinjen Duolink® till amerikanska Sigma-Aldrich. Försäljningen gör det möjligt för Olink att koncentrera sina resurser och fokusera på den snabbt växande kärnverksamheten och fortsätta expandera med global närvaro och lokala kontor i USA och Europa. Olink kommer nu kunna fokusera på Proseek® Multiplex och den spännande utvecklingen inom biomarkörforskningen som kommer bana väg för bättre och mer individanpassade behandlingar.

Olink Bioscience utvecklar produkter för forskning om biomarkörer. Det handlar om banbrytande analysverktyg som möjliggör fördjupad förståelse av sjukdomsprocesser, förbättrad sjukdomsdetektion och bidrar till ökad biologisk kunskap. Olink Bioscience eftersträvar att förbättra förutsättningarna för kliniskt beslutsfattande med hjälp av molekylära biomarkörer. Företaget har sitt huvudkontor i Uppsala.

Allt fler och mer informativa biomarkörer behöver mätas samtidigt för att ge ökad förståelse för olika sjukdomar vilket leder till utveckling av bättre läkemedel, förbättrad diagnostik och individanpassade behandlingar. Proseek Multiplex kan användas för att mäta ett stort antal proteiner samtidigt i mikroskopiskt små patientprover av exempelvis blodplasma eller serum, och är därför ett väldigt kraftfullt verktyg som användas inom proteinbiomarkörforskningen för att snabbare och effektivare hitta dessa nya biomarkörer.

Proseek Multiplex är idag riktad mot olika sjukdomsområden såsom onkologikardiovaskulära- och inflammatoriska sjukdomar men detta är bara början.

"Jag är mycket glad över att vi nu kan ägna all vår uppmärksamhet åt att utveckla Proseek Multiplex och uppnå våra ambitioner att bli det självklara valet av partner för biomarkörsforskare. Det finns en stark önskan inom vården att på ett effektivare sätt välja lämplig behandling som är individanpassad för att ge bästa effekt och mindre biverkningar, men för att uppnå det krävs kraftfulla och högpresterande verktyg. Genom att på ett effektivt sätt mäta många proteinbiomarkörer samtidigt från små volymer av patientprover, har Proseek Multiplex en enorm potential att bli ett värdefullt verktyg i den spännande framtida utvecklingen av sjukvården", säger Jon Heimer VD på Olink Bioscience.

”Olink har en tradition av att utveckla unika och värdefulla metoder för högpresterande analys av biomolekyler och vi har många spännande projekt i pipeline som vi verkligen ser fram emot att få dela med oss av till existerande och framtida kunder när tiden är mogen”, säger Erik Pettersson, Head of Technology.

Olink lanserade Duolink för flertalet år sedan och produkten har sedan dess fått stort genomslag inom forskarvärlden med många kunder globalt inom både akademi och läkemedelsindustri, och mer än 1000 publicerade vetenskapliga artiklar. Sigma-Aldrich, som distribuerat Duolink sedan 2013, har med stor framgång fortsatt bygga en stark global kundbas och det är med varm hand som Olink nu överlämnar produkten i Sigmas händer.

• Medical research

• personlig medicin
  • läkemedelsutveckling
  • life science
  • high throughput

Genom vårt engagemang för innovation, kvalitet, noggrannhet och öppenhet är vårt mål att producera unika produkter och tjänster för human proteinbiomarkörforskning och- utveckling. Våra banbrytande lösningar för kraftfull och multiplex biomarköranalys hjälper forskare att på ett effektivare och säkrare sätt komma fram till forskningsresultat. Våra Proseek® Multiplex immunoassaypaneler möjliggör snabb, högeffektiv analys med exceptionell kvalitet och minimal förbrukning av värdefulla biologiska prover. Endast 1 mikroliter prov behövs för att analysera 92 biomarkörer samtidigt i 96 prover och genererar mer än 9 000 datapunkter för varje körning. Varje Proseek Multiplex panel är fokuserad på ett visst sjukdomsområde och innehåller 92 validerade och explorativa biomarkörer som har valts ut noga i samarbete med ledande experter på området. Alla analyser är noggrant kvalitetskontrollerade och vår datavalidering är fritt tillgänglig. Kunderna kan välja att köpa Proseek Multiplex som kit för att köra analyserna själva, eller låta våra interna experter köra proverna åt dem i vår analysservice.

Olink Bioscience har sitt huvudkontor i Uppsala, Sverige.

För mer information, besök www.olink.com.

Proseek Multiplex är avsedd för forskningsändamål, ej för diagnostiskt bruk.

Olink och Proseek är av Olink AB registrerade varumärken. Sigma-Aldrich, Sigma och Duolink är av Sigma-Aldrich Co. LLC registrerade varumärken.

Kontakt:
Erik Pettersson, Head of Technology