Plantagon gör affärer med sju generationers perspektiv

Fredagar är gemensam frukost för medlemmarna i Helsingborgs Marknadsförening. Varje frukost har ett tema. Februari 2010 har Hållbarhet som tema. Hans Hassle är inbjuden för att berätta om strategin bakom Plantagon. Fredag den 5 februari 2010 talar Hans Hassle på frukostmötet.

Affärer med sju generationers perpektiv

Hans Hassle anlitas sedan många år som rådgivare åt små, medelstora och stora organisationer inom områdena varumärkesstrategi och organisationsutveckling.

Hans grundade SWECORP Citizenship Stockholm AB år 2000.

Företaget anlitas som strategisk rådgivare åt små, medelstora och stora organisationer inom områdena varumärkesstrategi och organisationsutveckling.

Lokalt i Helsingborg representeras SWECORP av delägarna Leif Sieurin och Mia Kristiansson.

Tillsammans med den nordamerikanskaursprungsbefolkningenOnondaga Nation grundade Hans och SWECORP den 29 januari 2008 Plantagon International AB som Hans Hassle idag är VD för.

Bolaget ägs till 85% av Onondaga Nation och är det första utländska bolag som bildats av nordamerikanska indianer.

Plantagon International AB utvecklar tekniker för växthusodling i storstadsmiljöer, så kallad vertical farming och är organiserat som en blandning av kommersiellt företag och en ideell förening enligt en modell som utvecklats av Hans Hassle.Companisation. Bolagets ägande, styrning och bolagsordning har anpassats till en samhällsroll där företaget tar ett långtgående ansvar för det gemensamma utöver det som är tvingande enligt gällande lag.

Leif Sieurin och Mia Kristiansson är två av Plantagon International AB:s svenska styrelseledamöter. Plantagon valdes i februari 2009 in på Globe Forums Sustainable Innovators 100-lista. I juni 2009 utsågs Plantagon till vinnare av den internationella innovationstävlingen Innovation Idol bland deltagare från 36 länder.

"Det är ganska uppenbart att vi inte kan fortsätta med business as usual om vi tänker överleva. Vi måste skapa företag som i grunden byggs från en djup känsla av ansvar för det gemensamma, samtidigt som vi tjänar pengar", säger Hans. Business as usual is over!

Plantagon is active in the sector of urban agriculture and is a global innovation leader in the area. Plantagon's technology minimizes the need for energy, water and pesticides. The negative environmental impact of the food production is very low, and since the products are delivered directly to consumers in the city, the transportation costs are also minimized. www.plantagon.com