ANDERS HANSEN FÅR ÅRETS HÄLSOPRIS

Författaren av böckerna Hjärnstark och Skärmhjärnan, Anders Hansen, har idag fått 1,6 & 2,6 miljonerklubbens utmärkelse Årets Hälsopris 2019. Priset delades ut av Nyamko Sabuni (L) under 1,6 & 2,6 miljonerklubbens Hälsodag på Gärdet i Stockholm. Hälsopriset vill lyfta aktörer och företag som arbetar för den svenska folkhälsan. De som tar individuellt eller socialt ansvar och som medverkar för en bättre folkhälsa. Hälsoprisets jury består av Annette Lefterow, wellnessexpert, Alexandra Charles, ordförande i 1,6 & 2,6 miljonerklubben, Pamela Andersson, journalist och Annika Jankell, programledare.

Juryns motivering till årets Hälsopris är: ”Anders Hansen får oss att tänka om och tänka rätt och har på ett enkelt sätt ökat kunskapen och förståelsen för hur vår hjärna påverkar och styr. Tack vare hans böcker har vi fått lära oss hur en aktiv livsstil kan få oss att leva längre och må bättre. Och dessutom hur vi kan minska vår stress genom att ta kontroll över vår skärmtid.”

- För sju år sedan började jag skriva ner det som skulle komma att bli böckerna Hälsa på recept och Hjärnstark, säger Anders Hansen. Jag tyckte att femton års medicinska studier och arbete som läkare i kombination med tusentals lästa artiklar hade givit mig en del insikter kring hur vi människor fungerar. Det jag verkligen ville förändra var hur vi missuppfattar vår viktigaste medicin: fysisk aktivitet. ”Varför blandar vi ihop fysisk aktivitet med idrott och prestation när det är något som människan som art är skapad för” tänkte jag. Att ett sådant budskap skulle få så stort gensvar hade jag aldrig kunnat drömma om och det har naturligtvis varit roligt. Men alla sålda böcker och lyssnarsiffror till trots finns det en sak som varit ännu viktigare. Det är alla som tackat för hur den här kunskapen hjälpt dem. Hur de tagit till sig forskningsresultaten och förändrat sina liv - och hur de till följd av detta mår och fungerar bättre. Att få Hälsopriset för andra gången är djupt hedrande. Jag tolkar det som ett tecken på att den här kunskapen nått ut verkligt brett – och det var ju hela syftet när jag satte igång! säger Anders Hansen.

Hälsopriset instiftades 2015 av wellnessexpert Annette Lefterow och Alexandra Charles, 1,6 & 2,6 miljonerklubben, för att uppmärksamma hälsosamma insatser för folkhälsan.

Symbolen för Hälsopriset är en rosa kristall, formad som en stjärna, som symboliserar kärlek, respekt och talang.

Läs mer om Hälsopriset och Hälsodagen på www.1.6miljonerklubben.com

För mer information kontakta Inger Söderholm,inger@1.6miljonerklubben.com, tel 0709-969599

• skärmhjärnan
  • hjärnstark