Gotländsk Woman in Red-kickoff gav 40 000 kr till hjärtforskning

På lördagen invigdes hjärtkampanjen Woman in Red i Visby. En dag tillägnad kvinnohjärtat med föreläsningar, modevisning och auktion som inbringade hela 40 000 kr som går direkt till forskning på kvinnohjärtat.

Woman in Red kallas hjärtkampanjen som har i uppgift att informera om hur man håller sitt hjärta friskt och samla in pengar till den eftersatta forskningen på kvinnohjärtat. Bakom kampanjen står 1,6 & 2,6 miljonerklubben och insamlingsstiftelsen Kvinnor & Hälsa. På lördagen kickade kampanjen igång i Visby.

150 kvinnor och några män kom till Clarion Wisby Hotel för att lyssna till professor Karin Schenk-Gustafsson som redovisade den senaste forskningen kring kvinnor och hjärt-kärlsjukdomar, titta på modevisning och delta i en auktion till förmån för forskning kring kvinnohjärtat. Många företag i Visby hade bidragit till modevisningen och den efterföljande auktionen.

- Jag är så imponerad av arrangemangen och engagemanget i Visby, säger Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Vi fick in över 40 000 kr från dagens auktion, vilket är högt över förväntan! Dessa pengar går direkt till forskning på kvinnohjärtat.

Woman in Red i Visby var ett av 16 seminarier som organiserades runt om i landet i anslutning till internationella kvinnodagen.

- Ett 30-tal kvinnor har helt ideellt förberett Gotlands Woman in Red-start med modevisning och auktion under ledning av Julia Bendelin, berättar landshövding Cecilia Schelin Seidegård. Det här visar på en fantastisk drivkraft som inspirerar oss alla!

För mer information vänligen kontakta
Alexandra Charles, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben
Tel: 0708–28 09 11