Hälsovåg till Island

Den norska ambassadören Cecilie Landsverk bjöd in klubben till Nordens Hus i Reykjavik där ett 30-tal personer deltog. Sveriges ambassadör Håkan Juholt fanns på plats tillsammans med Cecile Landsverk, Norges ambassadör. Dessutom deltog forskare, många deltagare med medicinsk bakgrund, media, och publik. De deltagande var mycket entusiastiska över att äntligen få en hälsoorganisation på Island. En organisation som kan ta tag i kvinnors frågor om hälsa och livsstil. Kardiologen Inga Thrainsdóttir presenterade de hälsoutmaningar som finns på Island idag. Hon visade statistik och diagram om hur isländska kvinnors hälsa har utvecklats. Islands vanligaste hälsoproblem är stress, övervikt och benskörhet. Efter informationen från Inga Thrainsdóttir fick många insikt i sin egen situation och förstod hur vi alla kan förändra både våra egna och andras liv till att bli hälsosammare.

.
Föreningen på Island fick namnet 1.6 Fyrir Heilbrigdi Kvenna eller
1.6 woman’s health Iceland.
Nästa stora seminarium i Reykjavik blir i mars 2018 på den svenska ambassaden

• Kultur