Kvinnohjärtat i fokus på Uppsala Slott

Pressmeddelande   •   Apr 16, 2018 13:16 CEST

20 års jubileum för 1,6 miljonerklubben på Uppsala Slott

Den 21 april firar 1,6 miljonerklubben sitt 20 års jubileum på Uppsala Slott. Jubileumsfesten sätter kvinnohjärtat i fokus. Professor Karin Schenck-Gustafsson informerar om den senaste forskningen på kvinnohjärtat. IBS Professor Lars Agréus, Karolinska Institutet, informerar om mag-tarmsjukdomar. Informationen varvas med underhållning av bland annat mezzosopranen Charlotte Hellekant och Maria Wells. Solveig Ternström, skådespelare, författare, kåserar om sin TV serie ”Om ett hjärta”.

Färsk statistik visar att svenska kvinnor med hjärtinfarkt inte får rekommenderad behandling och därför har högre dödlighet än män med hjärtinfarkt. Idag drabbas både äldre och yngre kvinnor av hjärt- och kärlsjukdomar. En sjukdom som är en vanligare dödsorsak än bröstcancer bland kvinnor. Trots detta bedrivs forskningen fortfarande utan tillräckligt könsperspektiv. Kunskapen om kvinnohjärtat är fortfarande otillräcklig, både inom forskning och bland allmänheten. Kvinnor och mäns hjärtan ser olika ut. Kvinnor med hjärtinfarkt har i vissa fall andra symtom än män. Det är fortfarande okänt att kvinnor, förutom de traditionella riskfaktorerna, har andra riskfaktorer såsom havandeskapsförgiftning, diabetes under graviditeten samt att sluta amma för tidigt. Trots detta är kvinnohjärtat underrepresenterat i kliniska studier och forskningen bedrivs i stor utsträckning på manshjärtat.

Kvinnor & Hälsa samlar tillsammans med 1,6 & 2,6 miljonerklubben in pengar till förmån för forskning på kvinnohjärtat och delar årligen ut stipendier till klinisk forskning på kvinnohjärtat.

PROGRAM UPPSALA:

Dag 21 april kl 17.00 – 21.15

Plats: Rikssalen, Uppsala Slott

• Alexandra Charles von Hofsten, ordförande 1,6&2,6 miljonerklubben: 20 år med 1,6 miljonerklubben.
  • Charlotte Hellekant, mezzosopran ackompanjerad vid flygeln av Mariangiolo Martello
  • Professor Karin Schenck-Gustafsson: Senaste nytt om forskning på kvinnohjärtat
  • Professor Lars Agréus: ”Min tarm bullrar och krånglar – är det IBS?” Lars Agréus är professor i primärvården magtarm sjukdomar vid Karolinska Institutet
  • Maria Wells, musikunderhållning