Lansering av 1,3 miljonerklubben i Finland!

Pressmeddelande   •   Feb 12, 2013 12:12 CET

Nu får 1,6 & 2,6 miljonerklubben en syster i Finland! Den 12 februari presenteras 1,3 milj. klubi-klubben i Helsingfors, en ideell förening för kvinnors hälsa och livskvalitet under beskydd av Tarja Halonen.

Ordförande Siv Hellén inleder dagen tillsammans med Alexandra Charles från 1,6 & 2,6 miljonerklubben i Sverige och konferencier Bettina Sågbom. Under dagen lanseras föreningen första kampanj, Gå för Hjärtat, som syftar att samla in pengar till kvinnohjärtat!

Namnet 1,3 milj.klubi-klubbenstår för antalet finska kvinnor över 45 år, föreningens främsta mål är att lyfta de hälsofrågor och sociala frågor som rör denna målgrupp. Föreningens mål är att sprida objektiv information om kvinnors hälsa och att främja kvinnors välbefinnande ur ett helhetsperspektiv. Organisationen vill verka för att ett genusperspektiv ska införas i medicinsk forskning och utbildning i Finland. Föreningen driver kampanjer för att samla in pengar till forskningen på kvinnorelaterade sjukdomar, främst kvinnohjärtat, genom bland annat Woman in Red och Gå för Hjärtat.

Kampanj kick-off

Hjärt- och kärlsjukdom är den främsta dödsorsaken för kvinnor i Finland. För första gången på tio år är finländarnas kolesterolvärden på uppgång. Speciellt för kvinnor över 45 år har risken att insjukna i hjärt- och kärlsjukdomar ökat. 1,3 milj.klubi-klubben börjar med att lansera gå-appen Gå för hjärtat för att samla in pengar för forskning på kvinnohjärtat. Gå för Hjärtat ska inspirera kvinnor - och män – till daglig fysisk aktivitet, för varje promenerad kilometer skänks 10 cent till forskning.

För mer information om 1,3 milj.klubi-klubben se  www.1.3miljklubi-klubben.fi

Tid: 12 februari kl.15.30 till 19.00

Plats: Restaurant Kiltakellari, Bulevarden 44, Helsingfors

Program:

15.30- 16.15 Välkomstord, presentation av klubben och kampanjen

16.15– 17.00 City-promenad

17.00- 17.45 Paneldiskussion om hjärthälsa med sakkunniga och klubbens representanter

17.45- 19.00 Balance-middag

Klubbens och kampanjens ambassadörer, Pirkko Mannola och Arja Koriseva, deltar också i evenemanget.

För mer information:
Siv Hellén, 1,3 miljonerklubben Finland