Spännande högaktuellt decemberseminarium: Stipendieutdelning med vrålstarka kvinnor

Den 5 december delar 1,6 & 2,6 miljonerklubben ut två stipendier. Dels till en kvinnlig vetenskapsforskare inom hälsa och livskvalitet dels till årets kvinnliga journalist/författare som har utmärkt sig inom livskvalitet och hälsa. Dessutom berättar Marie Göranzon om sina med- och motgångar – om att vara vrålstark och skiträdd.

Seminariet innehåller även aktuell forskning om ärftlig cancer. Överläkare Svetlana Bajalica Lagercrantz informerar om forskningen runt ärftlig cancer. Dessutom lämnar reumatolog Petra Neregård råd om vilken hjälp som finns mot reumatism.

Marie Göranzon är kvinnan som mött framgång, motstånd och genomlevt katastrofer. I år är det 50 år sedan hon gick ut Dramatens elevskola. Hon var den första kvinnan med barn som antogs. Det barn som många trodde skulle bli ett hinder i hennes karriär blev i själva verket hennes räddning. Paula Ternström, skådespelare, intervjuar Marie Göranzon om hennes liv och hennes bok ”Vrålstark och skiträdd”.

Svetlana Bajalica Lagercrantz, överläkare vid Radiumhemmet på Karolinska berättar om ärftlig cancer och hur det hänger ihop.

Reumatolog Petra Neregård berättar bl. a. om vilken hjälp som finns att få för patienter med ledgångsreumatism.

Restips till Costa Ricas fantastiska natur och paradisstränder från Big Travel.

När: 5 dec. kl. 17.30 - 21.00.
Plats: Hotell Scandic Anglais, sal 1–3, Humlegårdsgatan 23, Stockholm PROGRAM:

18.30 – Alexandra Charles von Hofsten, ordförande 1,6 & 2,6 miljonerklubben

Presentation av årets forskningsstipendier.

18.45 – Ledgångsreumatism eller reumatoid artrit – en vanlig och smärtsam sjukdom. Reumatolog Petra Neregård, Sabbatsbergs sjukhus, berättar om vilken hjälp som finns att få.

19.15 – Cancer och genetik – hur hänger det ihop? Svetlana Bajalica Lagercrantz, överläkare och docent, Onkologkliniken Radiumhemmet, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna

20.15 – Costa Rica – fantastiska naturupplevelser. Reseinspiration från Jaana Alenius, Big Travel AB

20.35 – Marie Göranzon, skådespelerska och författare, intervjuas av Paula Ternström, skådespelerska, om Maries liv och hennes bok Vrålstark och skiträdd.

För mer information och/eller beställning av bilder kontakta:

Inger Söderholm, tel 0709-969599 eller inger@1.6miljonerklubben.com.

www.1,6miljonerklubben.com