Vi vill ha raka svar!

Alexandra Charles bjuder in socialförsäkringsminister Annika Strandhäll till ”JA eller NEJ-zon” under Almedalsveckan.

Sveriges feministiska regering menar att de vill ta krafttag kring jämställdheten. En stor utmaning blir att råda bot på de ojämlika villkor som råder inom vård och hälsa. Alexandra Charles, 1,6 & 2,6 miljonerklubbens ordförande, säger att det är dags för regeringen att ge raka svar kring vård, folkhälsa och jämställdhet. Hon utmanar därför socialförsäkringsminister Annika Strandhäll under Almedalsveckan.

1,6 & 2,6 miljonerklubben tycker att det är dags för vår regering att ge raka svar på frågan om män och kvinnors lika hälsovillkor. Därför har vi nu en ”Ja eller Nej-zon” under Almedalsveckan med syftet att prata klarspråk kring välfärden, vården och jämställdheten. Zonen är en av få platser i Almedalen där inget annat än ett enkelt ja eller nej räknas. En zon där raka svar är det enda som accepteras. Den politiker som antagit utmaningen, och som deltar i “Ja eller Nej-zonen” är socialförsäkringsminister Annika Strandhäll.

– Vi ser ofta politiker som har svårt att ge raka svar på frågor. Många med mig, är trötta på diffusa svar och tycker att det är dags att vi pratar klarspråk om de brister som finns inom vården när det kommer till jämställdhet, säger Alexandra Charles.

Kvinnor är idag sjukare än män och har följaktligen också betydligt högre sjukfrånvaro (IFAU 2015*). En stor anledning till kvinnors ohälsa är hjärt- och kärlsjukdom, som är den enskilt största dödsorsaken bland kvinnor. Trots detta är hjärt- och kärlvården inte jämställd. Mer pengar läggs på mäns hjärtinfarkter och kvinnor får i vissa fall mindre än hälften så kostsam behandling vid akuta vårdtillfällen*.

I ”Ja eller Nej zonen” under Almedalsveckan utmanar Alexandra Charles Socialförsäkringsministern. Vilken är hennes och regeringens ställning kring lika villkor för män och kvinnor inom hälsofrågan?

När: Tisdagen den 30 juni kl: 12:15-12:30

Var: Surfers Restaurang & Bar - Södra Kyrkogatan 1, Visby