Womens Health Movement India – uppmärksammas genom indisk salong

1,6 miljonerklubben reste nyligen tillsammans med Hand in Hand Sweden till Indien för att medverka i projektet Womens Health Movement India. Nästa måndag, 25 april håller vi indisk salong där vi berättar om vår resa. Parul Sharma, människorättsexpert ger överblick på kvinnors hälsosituation i Indien. Kvällen fylls också av indisk musik, bollywood-dans och indisk mat och dryck.

Indiens utbredda fattigdom har stor påverkan på invånarnas hälsa.Vardagen blir en balansgång mellan liv och död när inte den mest basala sjukvård går att få. Allra värst drabbas kvinnor och flickor. Därför tog Hand in Hand Sweden initiativ till det 3-åriga pilotprojektet "Women´s Health Movement India" och bjöd in 1,6 miljonerklubben till att medverka.

Målsättningen med projektet är att förbättra hälsosituationen för 23 000 kvinnor i 50 utvalda distrikt i den indiska delstaten Madya Pradesh.

Lekande lätt men livsviktig hälsokunskap

1,6 miljonerklubbens styrelsemedlem Harriet Gillberg och ambassadörerna Gabriella Svanberg, legitimerad psykolog och Paula Ternström, skådespelerska reste nyligen till Indien tillsammans med Charlotte Bohman, generalsekreterare för Hand in Hand Sweden för att stödja programmet på plats.

I Madhya Pradesh, i centrala Indien, fick Harriet, Gabriella, Paula och Charlotte ta del av utbildningsprojektets hälsofokus. Med hjälp av teater, tärningsspel och bildaffischer blev livsviktiga hälsoaspekter som att tvätta händer och borsta tänder levande, roligt och lätt att ta till sig.

Gabriellas reseberättelse

Paulas reseberättelse

Bilder, filmer och annat material från resan samt kontakt med resenärerna finns att tillgå via 1,6 & 2,6 miljonerklubben. Hör gärna av dig så ordnar vi det:

Stina Nordqvist

E-post: Stina@1.6miljonerklubben.com

Indisk Salong

När? Måndagen den 25 april kl 17:30 - 20:00

Var? Dansmuseet, Drottninggatan 17, Stockholm

Program:

17.30 Mingel

Vi bjuder på indisk mat och dryck

18.15 Alexandra hälsar välkommen

18.20 Charlotte Bohman, generalsekreterare Hand in Hand Sweden, presenterar "Womens Health Movement India"

18.35 Indien besökarna (Gabriella, Paula, Leone, Harriet, Charlotte) delar med sig av sina erfarenheter på scen. Alexandra modererar.

19.00 Parul Sharma, människorättsexpert, ger överblick på kvinnors hälsosituation/rättigheter i Indien

19.15 Frågestund med publiken

19.25 Charlotta Hulth - indisk dans

19.35 Paula Ternström - dansar indisk dans med hela publiken