Skandinavisk resebyrå erbjuder unikt direktflyg till Sharm El Sheikh

För första gången på åtta år slipper svenskar ta omvägar till semesterparadiset Sharm El Sheikh. Från och med den 6 oktober erbjuder resebyrån 1001 Natt Resor direktflyg mellan Stockholm och den egyptiska kuststaden varje söndag.

– Det finns ett enormt intresse. Alla som kommer hit häpnar över hur vackert det är. Dessutom är det väldigt billigt jämfört med Sverige, säger Lene Andersen, ägare 1001 Natt Resor.

Ända sedan 1980-talet har Sharm El Sheikh varit ett drömresmål för många svenskar. Förutom dagstemperaturer över 20 grader under vinterhalvåret lockas turister av den avslappade atmosfären och det spektakulära undervattenslivet. Men i samband med oroligheterna under den arabiska våren 2011 slutade svenska resebolag att resa till området. Sedan dess har svenska turister tvingats flyga långa omvägar för att ta sig till den egyptiska kuststaden, trots att Utrikesdepartementet sedan länge hävt sin reseavrådan. Detta förändras från och med den 6 oktober när den norska resebyrån 1001 Natt Resor chartrar ett direktflyg från Arlanda till Sharm El Sheikh. Flyget kommer därefter att avgå varje söndag.

– När vi anordnade gruppresor med reguljära flyg i våras märke vi att det fanns ett enormt intresse, men att många tyckte det var lång resväg. Med direktflyget tar resan bara fem timmar, ungefär som att åka tåg mellan Stockholm och Malmö, säger Lene Andersen.

Brett kontaktnät ger prisvärda erbjudanden

2013 grundade Lene Andersen resebyrån 1001 Natt Resor tillsammans med sin man, Tamer Khairy, som vid tidpunkten hade arbetat som reseguide i Egypten i över 20 år. Sedan dess har resebyrån anordnat gruppresor till bland annatLuxor, som beskrivs som världens största utomhusmuseum,och kryssningar på Nilen. Genom sin starka lokala förankring och breda kontaktnät kan resebyrån erbjuda upplevelser till unikt låga priser. Förutom en inkluderad trerätters välkomstmiddag på Hard Rock Cafe kan gästerna följa med på utflykter med engelskspråkiga guider till bland annat Moseberget, där Moses tog emot de tio budorden, världsarvet Katarinaklostret och Pyramiderna. För de som hellre vill utforska havet finns även exklusiva resor till ön Tirans dramatiska korallrev och Ras Mohamed, bedömt som ett av världens fem bästa ställen för snorkling och dykning.

– De som har varit där säger att det är som att simma i ett gigantiskt akvarium. Men du behöver egentligen inte åka iväg för att hitta det, på många stränder här behöver du bara simma ut några meter för att uppleva ett fantastiskt undervattensliv. Många har sett det på bilder, men det är en helt annan sak i verkligheten, avslutar Lene Andersen.

Läs mer om 1001 Natt Resor unika direktflyg till Sharm El Sheikh och resebyråns andra erbjudanden här.

• Kultur

Vi är den lilla resebyrån som sätter kvalitet före kvantitet. Med vår långa erfarenhet och breda nätverk på våra destinationer kan vi alltid säkra kvalitetsresor till dem bästa priserna på marknaden. Sedan uppstarten 2013 har 1001 Natt haft glädjen att uppfylla tusentals skandinaviska resenärers semesterdrömmar, vi är oerhört stolta över att se vår kundkrets växa stadigt år efter år.

Lene Andersen

Presskontakt +47 94 175252