Juryn som ska avgöra 100-wattaren 2014 presenteras idag

Årets jury, som avgör vilka som nomineras och vinner i reklamtävlingen 100-wattaren, består av sakkunniga från många olika branscher. Totalt 60 personer ingår i de sex olika jurygrupperna.

Ordföranden i de sex kategorierna:
Magnus Tegsved, AJ Produkter (Konsument)
Annika Viberud, Volvo Lastvagnar Sverige (Producent)
Linus Almqvist, Barncancerfonden (Ideellt)
Lisa Palm, Electrolux (Internationellt)
Thomas Kusoffsky, Smarteyes (Smart)
Kerstin Wallentin, Systembolaget (Långsiktigt)

– Jag ser fram emot att tillsammans med mina jurymedlemmar ta del av bidragen inom kategorin Internationellt. Jag jobbar själv i en organisation med uppgift att ta fram kampanjer och kreativt material som ska funka på flera marknader och jag vet hur svårt det kan vara. Omvänt vet jag också att det inte alltid känns inspirerande att få en kampanj från centralt håll och det ska bli intressant att se bidrag som framgångsrikt lyckats anpassa internationella kampanjer för vår lokala marknad, säger Lisa Palm, Media Manager EMEA för Electrolux och ordförande i kategorin Internationellt.

Årets 100-wattsjury består i vanlig ordning av 60 kompetenta och erfarna annonsörer, representanter från undersökningsföretag samt reklam- och mediebyråer. Under drygt två veckor kommer de läsa, diskutera och granska alla de bidrag som lämnas in till årets tävling. På nomineringsvernissagen den 25 september får vi reda på vilka de väljer att nominera och på 100-wattsgalan den 15 oktober presenteras alla de som juryn anser varit bäst i att skapa reklam som fungerar.

– Utmaningen för ideella organisationer är att man har små finansiella resurser för sin marknadskommunikation, men ett otroligt stort engagemang. Detta leder till större kreativitet i jakten på effekt och genomslag. Jag tror att många av framtidens banbrytande idéer och marknadskommunikation kommer att födas där, för att sedan anammas även av kommersiella aktörer, säger Linus Almqvist, kommunikationschef för Barncancerfonden och ordförande i kategorin Ideellt.

Fotografier, namn och företag på ledamöterna i alla sex juryer finns på www.100wattaren.com

Lista över alla ledamöter och ordföranden bifogas som pdf.

Pressackreditering till 100-wattaren
Kontakta Erik Huss (se nedan)

100-wattaren är reklamtävlingen som har arrangerats varje år sedan 1990. 100-wattaren belönar reklam som fungerar, det vill säga reklam som gett bevisad effekt genom hög kreativitet. Reklamens syfte ska vara väl definierat och resultatet mätt. För att kvalificera till 100-wattaren måste de tävlande visa att deras kommunikation har gjort skillnad. Den som hittar smartast sätt att uppnå rätt resultat vinner. Tävlingen har sex kategorier: Konsument, Producent, Ideellt, Smart, Internationellt och Långsiktigt.

100-wattaren arrangeras av Sveriges Annonsörer och Sveriges Kommunikationsbyråer.

Läs mer på www.100wattaren.com

Kontaktpersoner vid Sveriges Annonsörer