De tog hem drömrollerna

Pressmeddelande   •  Okt 03, 2016 10:00 CEST

2Entertain - part of 2E Group

Nu står det klart att det är Linus Wahlgren och Per Andersson som spelar de två eftertraktade huvudrollerna i en av musikalvärldens mest hyllade musikaler – The Book of Mormon. Med underfundig och knivskarp humor har South Park-killarna Trey Parker och Matt Stone, tillsammans med kompositören Robert Lopez, skapat Sverigeaktuella publik- och kritikersuccén The Book of Mormon. Musikalen nominerades till 14 och tilldelades hela nio Tony Awards 2011, efter Broadway-premiären samma år. Den 26 januari sker premiären på China Teatern i Stockholm. - Intresset för rollerna i musikalen har varit otroligt stort, säger producenten Christoffer Bendixen på 2Entertain.

THE BOOK OF MORMON

Alltid på strålande humör, ivriga och iförda kortärmade vita skjortor med namnskyltar, har de peppade Mormon-missionärerna tagit Broadway och Londons West End med storm. Närmast på tur står China Teatern i Stockholm, parallellt med Melbourne i Australien. I USA är showen inne på sitt femte år och musikalpublikens entusiasm går inte att ta miste på. Kväll efter kväll ringlar köerna långa på Broadway. En mormon-satir kan kännas osvensk och samma tongångar hördes inför premiären i London 2013. Men tvivlarna fick fel.

The Book of Mormon varvar humoristisk satir, kulturell okunskap och religiösa funderingar, med musik och fartfyllda sång- och dansnummer. Med sina allvarligare undertoner blandat med tokroliga shownummer och överraskande humoristiska texter har den visat att den är en musikal med något för alla. South Park-duon älskar musikaltraditionen och i föreställningen finns blinkningar till flertalet stora musikaler t.ex The Lion King.

Två omaka Mormon-missionärerna reser, från hemstaden Salt Lake City, på uppdrag till en värld de vet absolut ingenting om. Missionären Elder Price, spelad av Linus Wahlgren, är mormonernas unge stjärna. Men han blir bestört över att bli ihopparad med en science fictionnörd, med ovanligt livlig och absurd fantasi - Per Andersson. Landet dit de skall sändas för att missionera, Uganda, har ingen av dem ens hört talas om tidigare. Elder Price dröm om att missionera runt Disneyland området i Florida går nu i kras. Väl framme i sin nya hemby möts mormon-duon av fattigdom, aids och en härjande krigsherre (vars South Park-fräcka namn inte kan återges i skrift. Tyvärr.)

Oavsett hur mormon-duon lyckas frälsa Uganda, har Book of Mormon frälst publiken. Sedan premiären 2011 har musikalen sålt 2,2 miljoner biljetter, enbart på Broadway. Publiksiffran är överlägsen allt annat på Manhattan, under samma period.

The Book of Mormon spelas på China Teatern våren 2017, med premiär den 26 januari. Officiellt biljettsläpp äger rum den 14 oktober. Biljetterna säljs via www.showtic.se/book-mormon För mer information om föreställningen, besök: www.thebookofmormon.se

Manus & Musik - Trey Parker, Matt Stone & Robert Lopez

KREATIVT TEAM

Regi & översättning - Anders Albien

Koreograf - Siân Playsted

Kapellmästare - Jan Radesjö

Scenograf - Anderas Bini

Kostymdesigner - Camilla Thulin

Mask & Perukdesigner - Linda Kebbon

Ljusdesigner - Palle Palmé

Ljuddesigner - Oskar Johansson

Scengrafik/video - Johan Larsson & Philip Sundbom

”The Book of Mormon” presenteras av 2Entertain & Vicky Nöjesproduktion.
Presskontakt: Magnus Stråberg 0705-16 60 90

Inom affärsområde Venues driver koncernen tio arenor för teaterföreställningar, musikaluppsättningar och krogshower. På fyra av arenorna erbjuds de egna dinnershow-koncepten Wallmans och Golden Hits. Arenorna används även för externa evenemang och möten. Hösten 2017 öppnar en elfte arena i centrala Göteborg.

Inom affärsområde Digital marknadsförs och säljs hela koncernens utbud av show, musikal, teater och konsert på Showtic.se. Inom affärsområdet arbetar man även med digital marknadsföring och driver hela koncernens utveckling av den digitala affären.