API Days Paris

Serverless Architecture på API Days Paris

Under mina dagar på API Days Paris var det många bra saker som lyftes fram och något som diskuterades flitigt överallt var molnbaserad arkitektur och lösningar. Allt från hur vi garanterar säkerhet för våra APIer och applikationer till vart communityt och API-skapandet är på väg och vilken potential det finns i dagens API-landskap. Något som de stora företagen som Microsoft och Amazon pratar om mycket just nu är Serverless Architecture så jag tänkte ägna ett litet stycke åt att förklara mer ingående vad det är och hur det fungerar.

Vad är Serverless Architecture?

Serverless Architecture, även känt som Function as a Service, är ett design pattern där applikationer är värd för en tredje part, vilket eliminerar behovet av serverprogramvara och hårdvaruhantering av utvecklaren. Applikationerna är uppdelade i enskilda funktioner som kan anropas och skalas individuellt.

Varför ska vi använda oss utav Serverless Architecture?

Att ha en applikation på webben i dag innebär oftast hantering av någon form utav serverinfrastruktur. Oftast innebär det att en virtuell eller fysisk server behöver hanteras liksom operativsystemet och processerna kring bygge, deploy och installation som krävs för att applikationen ska kunna köras. Att använda en virtuell server från Microsoft eller Amazon betyder att man eliminerar de fysiska hårdvaruproblemen. Om du exempelvis skaffar en dynamisk plan med Azure functions så skalar den upp och lägger till fler servrar för att klara av lasten som applikationen tar emot. Jämför exempelvis en vanlig dag mot Black Friday för e-handeln. Vanligtvis så kan det fungera fint med 4 maskiner, men under trycket av Black Friday så behöver det kopplas på fler för att möta belastningen från kunderna. Detta tillgodoser Azure functions och AWS lambda hela tiden och skalar upp och ner beroende på applikationens behov. Detta gör att du kan känna dig trygg inför lastproblematiken och i stället fokusera tid på skapandet av ny funktionalitet.

Vem borde använda sig utav Serverless Architecture?

Om du har ett nytt projekt alternativt ett mindre antal funktioner du vill ha på webben så är det en grym idé att köra på serverless. Det gör att du som utvecklare inte behöver lägga tid på att lära dig om serverinfrastruktur och kan fokusera på din applikation. För större och mer komplicerade applikationer kan det bli mycket jobb och bökigt att migrera allt till en serverlös arkitektur eller det kanske rentav inte går. Däremot så kan det vara meningsfullt att se över applikationen och kolla om det finns vissa bitar som går att bryta ut och över tid migrera dessa till molnet.

Philip Ryström