Vart är e-handeln på väg?

Vart är e-handeln på väg?

Ett nytt år har precis börjat och Sveriges e-handel har lagt ännu ett fantastiskt år bakom sig med tillväxt på 16 % och omsätter 42,9 mdr SEK vilket utgör 6,4 % av den totala omsättningen inom Svensk detaljhandel (1. Under förra året upplevde vi ett mycket stort intresse kring omnichannel och vi passade även på att prata om detta på e-commerce Stockholm i Kista förra året. Detta blev även en artikelserie i fyra delar på vår webbsida.

Att 2014 var året för mobilernas otvetydiga intåg i handeln är det nog ingen som kan ha missat. Många vittnar om extrem ökning av mobila besökare på sina sajter och man ser hur mobiler används på stan, på bussen, i affärer, ja överallt.

På Global E-Commerce Summit 2014 i Barcelona lyssnade jag bland annat på Valeria Dominguez från Adolfo Dominguez och Elena Cusi Costa från Desigual. Deras budskap var kristallklart. Kunden tänker inte omnichannel utan förväntar sig helt enkelt en enhetlig upplevelse oavsett i vilken kanal interaktionen med en butik sker. Detta tycker jag är en mycket bra sammanfattning och gör det tydligt att kunden måste sättas i fokus och alla kundmöten måste designas utifrån denna iakttagelse. Läs gärna mer om deras observationer här.

Nog om det som hände 2014, vart är e-handeln på väg nu?

Vi är självklart helt övertygade om att den snabba teknikutvecklingen kommer att fortsätta och därmed ytterligare möjliggöra och förenkla den mobila revolutionen. Som en följd av detta tror vi att man kommer att få se många fler appar av olika slag. Den avgörande faktorn tror vi kommer att vara att hitta funktioner och incitament som gör att kunden verkligen får ett mervärde av appen jämfört med att bara använda mobilsajten/responsiva mobilanpassningen av din sajt. En app erbjuder mer möjligheter och funktioner så som push-meddelanden, avläsning av streckkoder, RFID, kamera, som enkelt kan byggas in. Detta är tekniker som jag tror kan öppna för nya intressanta lösningar både inom B2C men även inom B2B. Varför inte erbjuda en app där man enkelt kan se ert pris och tillgänglighet på en vara baserat på en scanning av en streckkod? Detta är ett sätt att komma in i era konkurrenters butiker.

Det är inte bara apptekniken som B2B-handeln kan dra nytta av, jag är övertygad om att det finns en enorm potential för att förbättra många B2B-sajter genom att införa mycket av det som är självklarheter inom B2C. Det är samma människor som handlar på B2B-sajter som handlar på B2C-sajter och detta gör att deras förväntningar är likvärdiga. En B2B-köpare har ett något annat fokus i och med att dessa köp ofta är mer behovsstyrda vilket kan medföra att inspiration till köp har mindre effekt, men det är lika eller ännu viktigare att B2B-köparen tydligt ser vad för alternativ till en produkt som finns och vad skillnaderna är. Många av dagens B2B-sajter är mycket basala ordersystem, inte helt olikt orderläggningen i ett affärssystem. Detta gör att översikten bland produkter och den utforskande funktionen man förväntar sig på en sajt i dag ofta helt går förlorad.
Möjligheterna kring att underlätta köp för kunden inom B2B-handel är ofta mycket större än mot B2C i och med att det ofta rör sig om återkommande köp. Det finns mycket man skulle kunna erbjuda här kring att synliggöra inköpsbehov baserat på prognoser och helt enkelt fokusera på att göra köp enkelt och användarvänligt. Kom gärna till e-commerce Stockholm på Kistamässan den 24-25 mars och lyssna på vårt seminarium kring framtidens B2B-handel för att få lite mer av våra tips och idéer kring detta.

BigData och Machine Learning är ett område som jag tror mycket på och som kommer att få ännu mer påverkan på e-handeln framöver. Orsaken är helt enkelt att det skapas enorma datamängder av alla besök och trafik på en e-handelsplats i dag. Den som bäst kan analysera denna och rikta information och erbjudande baserat på dessa analyser kommer att skapa sig ett försprång. Att göra dessa analyser som människa utan hjälp av avancerad dataanalys är en omöjlighet.

Vi har ett mycket spännande år framför oss och vi kommer helt säkert att få se många nya riktigt bra lösningar som drar nytta av de nya möjligheterna som tekniken öppnar upp för och som har som mål att göra folks och företags vardag ännu enklare och smidigare.

(1 E-barometern 2014 PostNord