100 % nätnärvaro – konkurrensfördel för Ocado

100 % nätnärvaro – konkurrensfördel för Ocado

På Nordic eCommerce Summit 20 maj bevakade Arvo med extra intresse föredraget av Sverker Lindbo, affärsutvecklingschef för Ocado i London. Ocado är i dag den största onlinematvaruaffären i världen. Sverker Lindbo inleder med att berätta att under flighten till Stockholm så beställde han matvarorna som levereras hem på kvällen vilket illustrerar hela idén med att handla mat på nätet. Du handlar när det passar och maten kommer hem till dig på kvällen. Du sparar tid och priserna ska vara jämförbara.

Vad skiljer då Ocado från andra aktörer? Du ska betala jämförbara priser som i en vanlig stormarknad och du kan boka en entimmes time-slot när varorna kommer. Ocado levererar inte bara hem till dörren utan faktiskt ända till köksbordet. Eftersom man dessutom kapar led i logistiken så är varorna som kommer till ditt köksbord betydligt färskare än varorna som når ut till en butik.

100 % nätnärvaro gör att man kan skräddarsy logistiken efter näthandeln och sparar i alla led. Speciellt det faktum att man inte har några fysiska butiker att hantera är en framgångsfaktor i långa loppet. Många konkurrenter sitter med ett stort antal butiker som tappar ordentligt i värde när näthandeln tar över mer och mer.

Att konkurrera om matkassen är en tuff uppgift där förutsättningarna att lyckas beror på volym och logistik. Till skillnad från många andra historier vi får höra på NES om företag som vuxit från små till stora så har Ocado satsat helhjärtat från början.  Något annat hade inte varit en möjlighet berättar Sverker Lindbo, en storskalig satsning är ett måste. I dag har Ocado 6500 anställda och 1100 bilar som levererar varorna med två lager som vardera servar 200 000 människor och 3 nya lager på gång. Vi förstår lätt vilka volymer det rör sig om. Speciellt imponerande är den simulering Ocado byggt av lager och packflödet. I det närmaste realtid går det att följa flödet och upptäcka flaskhalsar. Den grafiska presentationen påminner närmast om ett blodomlopp där du kan zooma in i detalj.

Expansionen i England pågår och Ocado siktar nu in sig på nya marknader. Bakom hörnet lurar starka konkurrenter som Amazon Fresh, medan gamla konkurrenter jobbar för att komma ikapp. En ny karta över dagligvaruhandeln håller på att ritas upp.