4C Strategies mjukvara Exonaut® stöttar Viking 18-övningen globalt

4C Strategies stöttar kommande globala övningen Viking 18 med expertis och sin mjukvara Exonaut®. Övningen genomförs under 16-26 april, där 50 länder, 35 organisationer och 2500 personer deltar med planering och insatser.

Viking 18 är världens största internationella ledningsövning som inkluderar personal från FN, EU, civila myndigheter, polis, försvarsmakter, humanitära organisationer, internationella rådgivare och observatörer. Målsättningen är att utbilda och förbereda deltagarna på olika utmaningar som utmärker freds- och krishanteringsinsatser i världen. Detta görs genom att öva samarbete i en krissituation på en fiktiv plats utifrån Sveriges geografi.

- "Exonaut® används genom hela övningen för att planera, genomföra och utvärdera förmåga och samarbete, och är enda mjukvaran som är utformad för att stödja denna typen av komplexa operationer", säger Joakim Martell, Affärsutvecklingschef 4C Strategies och tidigare Överste vid Försvarsmakten." Joakim fortsätter: "Viking 18 ger även oss på 4C ett direkt mervärde i sofistikerade insikter vad vi kan utveckla i kommande releaser av Exonaut®".

Exonaut® effektiviserar aggregeringen av data, där olika händelser, operationer och observationer omedelbart kan analyseras. Nyutvecklad funktionalitet för denna övning är styrning av integrerade simulatorer från Exonaut®.

4C Strategies har arbetat med Viking 18-övningen sedan 2016 i Svenska Försvarsmaktens integrerade planeringsteam. Svenska Försvarsmakten, Folke Bernadotteakademien och USA är värdar för övningen.

• naturkatastrofer
  • beredskap

4C Strategies är en av världens ledande experter av lösningar för risk- och krishantering. Bolaget grundades år 2000, har kontor i Stockholm, Malmö, Visby, London, Warminster och Washington D.C. med totalt ca 150 anställda. Våra kundanpassade lösningar kombinerar det bästa av expertis och innovation. 4C Strategies integrerar risk-, kontinuitets-, incident- och krishantering med revisions- och granskningsverksamhet. Till detta kopplar vi utbildning och träning för att säkerställa rätt förmåga och beredskap för det väntade såväl som det oväntade. På så vis får våra kunder bättre förutsättningar att nå sina strategiska och operativa mål. Och vi tar ett steg till för att göra världen säkrare för människor, organisationer och bolag.