Med 700 miljoner TV-tittare får inget gå fel

Alpina VM i Åre får hjälp av 4C Strategies, en av världens ledande experter på lösningar för risk- och krishantering, för att stärka sin motståndskraft mot risker inför och under mästerskapen. Att i god tid både identifiera möjliga kända som oväntade händelser som kan påverka tävlingarna och skapa strategier för att förebygga och hantera dessa är några av framgångsfaktorerna till vinterns tävlingar.

Genom partnerskapet med 4C Strategies så har vi säkrat upp ledande internationell expertis med lokal kännedom, säger Niklas Carlsson, CEO för Åre 2019, och fortsätter – På den här nivån, när hela världen tittar på, finns det ytterst litet utrymme för fel.

I linje med det holistiska hållbarhetsarbetet hos Åre 2019 har en stor del av förberedelserna inför alpina VM handlat om att identifiera de största riskerna som kan bli aktuella för den här typen av evenemang. Utifrån det har man av 4C Strategies fått hjälp att sätta upp strategier för att förebygga dessa risker, hur ser man till exempel till att liften går i alla väder och att strömförsörjningen tryggas för hela arenan. Under hela uppbyggnadsperioden har man regelbundet haft övningar där kris- och kontinuitetsplaner testats för att hitta fungerande arbetssätt som involverar alla verksamhetens områden.

Tack vare de förberedelser vi gjort tillsammans med 4C Strategies i god tid inför alpina VM kommer vi som organisation att kunna lyfta oss och prestera på en ännu högre nivå. Att vårt team håller hela vägen i mål är kritiskt för att kunna slutföra den uppgift vi har föresatt oss, och det är den plan vi satt upp ihop med 4C Strategies som styr vägen för alla inom organisationen. I slutändan handlar det för oss om att kunna genomföra rättvisa och bra tävlingar för de aktiva, avslutar Carlsson.

Erfarenhet från stora, komplexa evenemang saknas inte hos Åre 2019s partner och man har tidigare haft liknande uppdrag inför såväl kungliga bröllop som Eurovision och högprofilerade statsbesök.

4C Strategies har lång erfarenhet av att bistå med risk- och krishanteringslösningar till verksamheter med hög riskexponering och höga krav så som flyg, försvar och finans. Det som gör Åre 2019 unikt är att inget får gå fel under en ytterst begränsad tidsperiod och att den mediala exponeringen både är intensiv och global, säger Jonatan Jürisoo, ansvarig för satsningen och Affärsutvecklingschef på 4C Strategies, och fortsätter - Vår målsättning är att arbeta med ambitiösa kunder som tar frågorna på allvar och Åre 2019 är ett sant föredöme.

Niklas Carlsson
VD Åre 2019
072 731 2019
niklas.carlsson@are2019.com

Jonatan Jürisoo
Affärsutvecklingschef 4C Strategies
jonatan.jurisoo@4cstrategies.com

• alpin vm
  • incidenthantering
  • kontinuitetshantering
  • riskhantering
  • krishantering
  • vm åre
  • åre 2019

Om 4C Strategies

4C Strategies är en av världens ledande experter av lösningar för risk- och krishantering. Bolaget grundades år 2000, har kontor i Stockholm, Malmö, Visby, London, Warminster och Washington D.C. med totalt ca 150 anställda. Våra kundanpassade lösningar kombinerar det bästa av expertis och innovation. 4C Strategies integrerar risk-, kontinuitets-, incident- och krishantering med revisions- och granskningsverksamhet. Till detta kopplar vi utbildning och träning för att säkerställa rätt förmåga och beredskap för det väntade såväl som det oväntade. På så vis får våra kunder bättre förutsättningar att nå sina strategiska och operativa mål. Och vi tar ett steg till för att göra världen säkrare för människor, organisationer och bolag.