Minskat nät-trassel med mångsidigt USB-minne

Traditionellt sett har testsystem för bredbandsnät förknippats med speciell hårdvara, ofta riktat mot användare med gott om pengar i plånboken. Nu lanserar företaget Absilion en utökning av sitt testsystem Netrounds, vilket gör att användarna vid behov kan omvandla sina befintliga PC-maskiner till kraftfulla felsökningsverktyg med stöd för prestandatester upp till 1 Gbit/s. Lösningen förenklar felsökning av avancerade tjänster som IPTV och IP-telefoni.
- Vi är först på världsmarknaden med denna typ av lösning. Det banbrytande är att våra kunder kan använda sina egna PC-maskiner tillsammans med en tjänst i molnet istället för att köpa speciell och vanligtvis kostsam hårdvara, säger Mats Nordlund, vd på Absilion.
Användaren laddar själv ner innehållet för USB-minnet och startar sedan upp en eller flera datorer som kraftfulla mätverktyg. Alla mätdatorer kopplas upp mot en molnbaserad webbserver som även blir användarens gränssnitt. Programvaran i USB-minnet uppgraderas automatiskt från molnservern och leder till en underhållsfri tjänst för användaren.
Absilion lanserar den nya USB-lösningen på Svenska Stadsnätsföreningens mässa, Bredbandsbåten 2010, som går av stapeln 5-6 oktober i Stockholm.

För ytterligare information, kontakta: Mats Nordlund, vd, Absilion
mats.nordlund@absilion.com

• absilion
  • luleå
  • netrounds
  • bredbandsbåten
  • usb-minne

Om Absilion: Absilion har utvecklat Netrounds som är världens första professionella test- och monitoreringssystem som kombinerar aktiva mätpunkter i kundens nät med en tjänst på webben. Netrounds erbjuds som en abonnemangstjänst och kräver ingen serverinstallation i användarnas IT-miljö. Absilion är även marknadens ledande företag för oberoende kvalitetssäkring av bredbandsnät. Som första företag är Absilion partner till Svenska Stadsnätsföreningen för att certifiera säkra bredbandsnät.