Anil Agarwal, ny chef för Capgemini i Skandinavien

Anil Agarwal utnämnd till chef för Capgeminis Skandinaviska affärsenhet

Capgemini tillkännager i dag att Anil Agarwal utnämnts till chef för Capgemini Scandinavia Business Unit. Detta inkluderar marknaderna i Sverige, Norge och Danmark.

– Anil har mycket goda meriter från sina år på Capgemini och vi är glada för att utnämna honom till President of Capgemini Scandinavia Business Unit. Anil och hans team är väl positionerade i regionen för att kunna tillföra våra kunder all den bredd som vår koncern representerar, från tekniska lösningar till till konsulttjänster och innovativa erbjudanden. Jag är säker på att Anil kommer att dra nytta av alla våra tjänster och den globala talangen som finns i bolaget för att gynna den skandinaviska marknaden, säger Olivier Sevilla, Group Executive Board member and CEO of Europe Strategic Business Unit i Capgemini.

Sedan han kom till Capgemini i 2012, har Anil haft olika ledande ställningar i regionen. Tidigare i år blev han utnämnd till Managing Director för både Norge och Sverige. Efter en framgångsrik utveckling i båda länderna har Anil nu utsetts till President för Capgemini Scandinavia Business Unit.

Capgemini har ett mycket starkt fotfäste i Skandinavien. Framöver skall vi fortsätta bygga vidare på våra styrkor och förmågor som en ledare inom digitala tjänster och molntjänster. Vi har enastående talanger i regionen och jag ser framemot att utveckla och bygga våra team över hela Skandinavien, säger Anil Agarwal, President of Capgeminis Scandinavia Business Unit.

Capgemini i Skandinavien består av ett engagerat team med över 7 500 anställda. Nästan hälften av medarbetarna är baserade i Sverige, Norge eller Danmark medan resten arbetar på Capgeminis globala leveranscentra. Capgemini har en stark position inom detaljhandeln, finans, industri, olja och gas, och den offentliga sektorn i den skandinaviska regionen.

Biografi av Anil Argarwal:

Anil Argarwal blev President of Capgemini Scandinavia Business Unit under sommaren 2018. Han är dessutom Executive Vice President i Capgemini.

Som erfaren ledare i teknikbranchen har Anil stor erfarenhet från att leda företag, så väl som att hantera stora konton. I januari 2018 fick Anil rollen som Managing Director för Capgemini i både Sverige och Norge. Före det var han från 2015 Deputy Managing Director of Capgemini i Sverige och tog sedan vidare ansvar för Norge i 2016.

Under årens lopp har Anil förvärvat kompetens och kunskaper inom digital business transformation för Fortune 500 företag. Han har hjälpet flera av dessa företag i deras digitala resa.

Anils prestationer har erkänts med flera priser, till exempel Capgminis prestigefyllda ACE-priser sedan 2014 och framåt. Han har också blivit erkänd som “Rainmaker of the Year” och “Rising Star of the year” från sina tidigare engagemang i IT-branschen.

Anil har en kandidatexamen i matematik från St. Stephen’s College i Delhi och är civilekonom från Indian Institute of Management i Bangalore.

I nästan 20 år har han bott i Europa med Stockholm som sin hemstad. Här bor också hans hustru och deras två döttrar.

Som en global ledare inom konsult- och tekniktjänster och digital transformation ligger Capgemini i framkant av innovation för att bemöta sina kunders behov inom molntjänster, digitalisering och plattformar. Med hjälp av sitt 50-åriga arv och gedigna branschspecifika kompetens gör Capgemini det möjligt för organisationer att förverkliga sina affärsmål genom en rad olika tjänster, från strategi till operation. Capgemini sätter människorna i fokus och drivs framåt av övertygelsen att teknikens affärsvärde kommer från och genom människor. Bolaget är multikulturellt med 200 000 anställda i över 40 länder. 2017 redovisade Capgemini globala intäkter på 12,8 miljarder euro.