JOZO Salt byter kostym – lanserar nya förpackningar i snygg design

JOZO Salt är för många svenska matälskare det självklara valet. Nu får JOZO nya smartare förpackningar som är mer greppvänliga och praktiska. Dessutom uppdateras designen där varumärket blir mer synligt.

Intresset för salt som extrafiness i matlagning har på senare år närmast exploderat. JOZO Salt är ett av Sveriges mest välkända varumärken och har flera olika saltsorter i sitt utbud. Det ursprungliga JOZO-saltet - Salt med jod - har funnits i 80 år. Nu lanseras nya förpackningar som är mer funktionella och har en snyggare design.

- Vi har alltid varit kända för vårt innehåll - rent och naturligt salt - men förpackningsdesign är något som kommit i skymundan. Vi är mycket nöjda med de nya förpackningarna, som både är mer praktiska och har ett modernare utseende än tidigare, säger Magnus Lagerberg, marknadschef på Jozo Salt.

Enhetligt utseende
JOZOs bassalter i plastburk - Fint Salt med jod, Fint Salt utan jod, Extrafint Bordssalt med jod och Mineralsalt med jod - får ett rejält ansiktslyft med en timglasformad design som är ergonomiskt utformad. Förpackningen är greppvänlig och har två doseringslägen som kan avläsas med hjälp av fingertopparna, vilket underlättar för synskadade. Även JOZOs kartonger snyggas till med nya typsnitt och tydligare markering av varumärket och premiumsortimentet får dessutom fönster på framsidan.

- Nu får våra produkter ett enhetligt utseende. Vi hoppas att våra konsumenter ska uppskatta förändringen, säger Magnus Lagerberg, marknadschef på JOZO Salt.

Sortiment i Sverige
I Sverige finns JOZO Salt med följande produkter och förpackningsstorlekar till konsument: Fint salt med/utan jod, Extrafint Salt med jod, Mineralsalt, Kvarnsalt, Flingsalt, Havssalt Medelgrovt/Finkornigt/Natriumreducerat och Diskmaskinssalt. Flertalet förpackningar får ny design och kommer att finnas till försäljning i butik under våren 2009.

Fotnot: Namnet i sig - JOZO - kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. "JOZO Salt med jod" är berikat med jod som ser till att motverka uppkomsten av förstorad sköldkörtel - så kallad struma.

Salt med jod
Det ursprungliga Jozosaltet från vilket alla andra Jozosalt härstammar. Namnet i sig - Jozo - kommer från den hollländska förkortningen av jodsalt. Saltet är nämligen berikat med jod som ser till att motverka uppkomsten av förstorad sköldkörtel - så kallad struma.

För mer information, kontakta:
Magnus Lagerberg, Marknadschef JOZO Salt
Tel: 031-65 30 12, mobil: 0708-11 32 55
magnus.lagerberg@akzonobel.com

Om JOZO Salt
JOZO Salt är ett av Sveriges mest välkända varumärken. När man köper JOZO Salt vet man att man får ett salt av högsta kvalitet och livsmedelssäkerhet. Namnet i sig - JOZO - kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. Företaget bakom JOZO Salt är Akzo Nobel Salt AB som i sin tur ägs av AkzoNobel. Bolaget är en internationell koncern med 60 000 medarbetare och en omsättning på cirka 148 miljarder svenska kronor. Akzo Nobel Salt är Nordens enda saltproducent och har produktionsanläggningar i Danmark och Nederländerna. Huvudkontoret för Sverige ligger i Göteborg.

• Detaljhandel

• jozo
  • förpackningar
  • förpackningsdesign