NYHET: JOZO Maldon Flingsalt – Nu också med ekologiska kryddor

JOZO SALT har nyligen lanserat fyra nya spännande saltvarianter. Alla fyra baseras på originalet till allt flingsalt, Maldon Flingsalt, och tre av dom har vi blandat med ekologiska kryddor. De nya varianterna – CITRUS, VENEZIA, PROVENCE och NATURELL kommer i vackra glasburkar, färdiga att ställa på bordet. Nyheterna kan med fördel användas både i matlagningen och som en avslutande touch på sallad och andra maträtter. Rena råvaror – helt utan tillsatser.

Med de nya saltvarianterna ger JOZO SALT dig en mängd med spännande möjligheter när det kommer till användningen av salt. Låt dig inspireras på www.jozosalt.se , där du hittar goda recept och annan intressant information om salt.

- Vi har alltid varit kända för vårt innehåll - rent och naturligt salt – men nu adderar vi ytterligare dimensioner i form av ekologisk smaksättning och en vacker bordsredo förpackning. Vi är mycket nöjda med de nya produkterna, de ger ett fantastiskt resultat i köket, säger Magnus Lagerberg  på JOZO SALT.

JOZO Maldon Flingsalt PROVENCE KRAV
En delikat blandning av det spröda Maldon Flingsaltet och ekologiska kryddor/örter, som leder tankarna till fransk matlagningskonst med timjan, oregano, mejram, vitlök m.m. Gott till kyckling, kött, grönsaker och naturligvis som topping på din sallad.
Pröva också saltet med lite gott bröd och olivolja av bra kvalitet.

JOZO Maldon Flingsalt CITRUS KRAV
Maldon Flingsalt blandat med ekologisk citron och lime. Ger en frisk smak till både pasta och sallader och passar även mycket bra till fisk och skaldjur. Pröva det gärna också till desserter och bakverk.

JOZO Maldon Flingsalt VENEZIA KRAV
Med inspiration från Italien, har vi blandat det unika Maldon Flingsaltet med ekologiska tomater, oregano, timjan, lök, selleri m.m. VENEZIA kan med fördel användas till
pasta, sallader, kött och grönsaker och/eller som en läcker topping på ditt hembakade bröd.

JOZO Maldon Flingsalt NATURELL
Ett 100 % rent och naturligt havssalt utan några tillsatser. De vackra och smakrika saltflingor vi kallar Maldon Flingsalt tas fram genom en variant av den urgamla metoden för att vaska fram pannsalt. Saltet är för bästa resultat fortfarande handgjort enligt
traditionella metoder. Med det salta vattnet utanför byn Maldon i England så skapas det underbart goda havssalt som enligt gamla berättelser härrör tillbaka ca 2000 år i tiden. Vackra pyramidformade saltkristaller med en perfekt sprödhet som gör underverk på kött, sallader, bröd och i stort sett alla maträtter.

JOZO Maldon Flingsalt med ekologiska kryddor kommer i vackra glasburkar som är färdiga att sätta på bordet. De innehåller 95 gram och kostar (rekommenderat konsumentpris) 44,90 SEK.

För högupplösta produktbilder samt receptbild gå in på JOZO SALTs bildbank:

För mer information, kontakta:
Magnus Lagerberg, JOZO SALT
Tel: 031-65 30 12, mobil: 0708-11 32 55
magnus.lagerberg@akzonobel.com

Tomatrisotto med ugnsbakade körsbärstomater

En härlig risotto som kan serveras antingen som mellanrätt eller som huvudrätt. Eller använd risotton som tillbehör till stekt fisk, fågel eller kött.

Ingredienser (6-8 personer som mellanrätt, 4 personer som huvudrätt):
1/2 ask röda körsbärstomater
1/2 ask gula körsbärstomater
1 tsk olivolja
1 tsk JOZO Maldon Flingsalt VENEZIA

4 dl Avorioris (en italiensk rundkornig rissort som behandlats enligt en speciell metod, finns i välsorterade matbutiker)
1/2 tsk JOZO Maldon Flingsalt VENEZIA
2 schalottenlökar
2 msk olivolja
1/2 ask körsbärstomater
8 dl grönsaksbuljong
3 dl vitt vin
100 g parmesanost
50 g smör
JOZO Maldon Flingsalt CITRUS
svartpeppar

Gör så här:
Blanda tomaterna med salt, en nypa socker och olja. Torka dem mitt i ugnen på 100 grader celsius i ca 60 minuter.

Finhacka löken och fräs den tillsammans med ris och salt i olivoljan. Dela tomaterna i halvor och låt dom steka med på slutet. Späd med buljong och vin under omrörning tills riset har tuggmotstånd.
Vänd ner smör och parmesan. Smaka av med Flingsalt VENEZIA, Flingsalt CITRUS och svartpeppar.

Garnera med ugnsbakade tomater.

Servera gärna med en sallad. Eller använd risotton som tillbehör till stekt fisk, fågel eller kött.

Glöm inte att ha den snygga förpackningen på matbordet så du och dina vänner kan smaka av med mer flingsalt VENEZIA om det skulle behövas.

• salt
  • havssalt
  • jozo salt
  • jozo
  • maldon
  • flingsalt
  • nyheter
  • nyhet
  • frukter
  • örter
  • kryddor
  • ekologiska
  • ekologiskt

JOZO SALT är ett av Sveriges mest välkända varumärken. När man köper JOZO SALT vet man att man får ett salt av högsta kvalitet och livsmedelssäkerhet. Namnet i sig - JOZO - kommer från den holländska förkortningen av jodsalt. Företaget bakom JOZO SALT är Akzo Nobel Salt AB som i sin tur ägs av den interationella koncernen AkzoNobel med 57 000 medarbetare i mer än 80 länder. Akzo Nobel Salt är Nordens enda saltproducent med produktionsanläggningar i Danmark och Nederländerna.

Bosse Källberg

Presskontakt VD Commercial Manager Salt Specialties Norden 031-653011