Världspremiär på SOLO

Pressmeddelande   •   Okt 12, 2004 14:57 CEST

Butikskedjan SOLO lanserar som första butikskedja i världen mobila E-presentkort via SMS. Presentkortet köps direkt på www.solo.se och presentkortet levereras som en unik kod via SMS.

Den 11 oktober 2004 lanserar SOLO en ny hemsida där en av tjänsterna är att kunden kan köpa "elektroniska" presentkort direkt på SOLO:s hemsida, www.solo.se. Presentkortet betalas via kontokort/kreditkort och när köpet är avslutat skickas presentkortet i form av en unik kod via SMS till mottagarens mobiltelefon i form av ett SMS-meddelande. Kunden kan själv välja datum och tidpunkt när presentkortet ska skickas.

- SOLO:s kunder köper årligen presentkort för cirka 400 Tkr och antalet kunder som köper presentkort växer stadigt. I en värld där tidsbrist blir allt vanligare vill vi därför förenkla processen och frigöra tid för våra kunder. Genom E-presentkort ger vi kunderna möjligheten att själva välja när dom vill köpa presentkort, oavsett tid på dygnet. Det förenklar också i de situationer där köparen och mottagaren bor i olika städer, säger Roger Kylberg, VD för Portwear Retail.

Lanseringen av E-presentkort via SMS görs i samarbete med Bluegrid som har ansvaret för den tekniska utvecklingen.

- Bluegrid ser en stor potential i den lösning som SOLO nu rullar ut gällande elektronisk hantering av presentkort, bonuscheckar samt erbjudanden/kuponger via papper, sms, plastkort och e-mail. Vi ersätter det som företag tidigare löst manuellt samt att vi utnyttjar nya moderna kommunikationskanaler, säger Christopher Engman, grundare av Bluegrid.

I samband med köpet får köparen möjlighet att skriva ut ett kvitto. Om mottagaren råkar radera sitt SMS innehållande presentkortet med den unika koden finns det också möjlighet att spåra detta genom mottagarens mobilnummer.

Roger Kylberg, VD, Portwear Retail AB: 0733 97 95 00, roger.kylberg@rnb.se
Christopher Engman, Grundare, Bluegrid: 0735 10 19 74, christopher.engman@bluegrid.se

SOLO ingår i distributionsplattformen Portwear Retail som är en del av rnb Retail and Brands AB. SOLO finns idag i sex städer; Malmö, Helsingborg, Göteborg, Linköping, Västerås och Stockholm. I rnb Retail and Brands AB ingår också Polarn O. Pyret som är ett varumärkesbolag med distribution genom egna butiker och franchisebutiker i Sverige samt genom franchise i andra länder. Portwear Retail är en distributionsplattform för nationella och internationella varumärken genom butiker på NK samt butikskoncepten SOLO, Champagne och Saks.